Gå til sidens hovedinnhold

Her er den nye skulpturen på Kistefos

Nå kan du oppleve et helt nytt kunstverk i skulpturparken på Kistefos, signert amerikanske Lawrence Weiner.

Skulpturen blir det 47. verket i den permanente samlingen til Kistefos Museum, gitt i gave av Kistefos AS.

Digital avduking

– Vi er veldig stolte av å kunne avduke et nytt verk i skulpturparken i et år som dette, og vil rette en stor takk til Christen Sveaas som våger å satse videre på Kistefos tross situasjonen vi er i med COVID-19, sier direktør Birgitte Espeland i en pressemelding.

Selve «avdukingen» ble digitalt i år, men verket er nå innlemmet som en permanent del av samlingen på Kistefos.

LES OGSÅ: Vil trosse riksantikvaren – anbefaler å si ja til Kistefos-kafé

Konseptkunst

Lawrence Weiner har siden 60-tallet blitt hyllet for sin banebrytende rolle i utviklingen av konseptkunsten, og betraktes i dag som en av verdens viktigste nålevende kunstnere.

Etter at Weiner besøkte parken for snart fire år siden, utarbeidet han flere tekster spesielt for Kistefos. Tekstene er nå montert på fasadene til to av kraftverkene på Kistefos, og går i direkte dialog med stedets rike industrihistorie.

LES OGSÅ: Mats Jørgen (27) og Magdalena (30) planla en rolig formiddag med tvillingene: – Ble mer styr enn vi tenkte

Stedsspesifikt kunstverk

Det er sjeldent at Weiner arbeider så stedsspesifikt som i dette tilfellet, ettersom han i løpet av sin 60 år lange karriere har utviklet et stort antall tekster som kan tilpasses ulike situasjoner og steder.

– Kistefos Museum er bygget på området hvor Christen Sveaas' bestefar i sin tid drev tresliperi, og i Weiners verk ser vi tydelig hvordan han har latt seg inspirere av stedets historie, sier Espeland.

LES OGSÅ: Turistboomen til Jevnaker påvirker også sentrum: – Men noe mangler

Dette er kunstneren

Lawrence Weiner (født i 1942) har base i New York og har vært ledende innen konseptkunst siden 1960-tallet, opplyser Kistefos, og skriver følgende om kunstneren:

I dag betraktes han som en av verdens viktigste nålevende kunstnere. Weiners verker har dukket opp i permanente samlinger, er blitt kjøpt inn av det offentlige og vært utstilt i store museer og private samlinger i hele verden.

Hans oppfatning, at ideen til et kunstverk og dets presentasjon gjennom språk er nok for å skape et kunstverk, har åpnet for en banebrytende tilnærming til kunst og hvordan denne skal vises. Hans tidligere verk har gjerne vært mer kunstspesifikke og utgjort en del av en konseptuell dialog. Hans nyere verk er ofte mer lyriske og lekne, og åpner opp og utvider Weiners «declaration of intent» av 1968.

Det offentlige rom har spilt en viktig rolle gjennom hele Weiners karriere. Hans skulpturelt utformede tekster er blitt montert på fasadene til offentlige bygg i hele verden og oversatt til utallige språk.

Som Weiner selv sier: «Verket må ha en formell situasjon for å kunne vises – vegger er bygd for at ting skal monteres på dem.» For ham er det viktig at kunstverket og konteksten som omgir det er uløselig knyttet sammen.

Kunstverket settes opp permanent og vil vises gjennom 2020 og de påfølgende sesongene.

Les også

Utvider etter rekordsesong: Enda flere skal få oppleve The Twist


Kommentarer til denne saken