Å få parkeringsbøter er alltid irriterende, og ikke så rent sjelden klager bilister til kommunen.

En dag sto Guro C. Thoresen parkert ved Fengselet i Hønefoss. Administrasjonssjefen i AKA AS mente at hun hadde registrert parkering for vel to og en halv time.

Likevel ble Thoresen ilagt en bot på 300 kroner.

Feilmelding

Hun fikk feilmelding flere ganger og opplevde at det var tekniske problemer med parkeringsappen.

Men Ringerike kommune tok ikke klagen til følge. Den 20. mai hadde EasyPark 100 prosent oppetid.

Boten ble ifølge kommunen ilagt fordi det ikke ble funnet noen kvittering eller elektronisk registrering for gratisparkering i sentrum.

Parkeringstiden hadde ikke startet, og det ble ikke registrert noen parkering for Thoresens bil på det aktuelle klokkeslettet.

«Brudd på dokumentasjonsplikt for tidsbegrenset gratisparkering», var begrunnelsen som sto på boten.

600 kroner

To dager tidligere parkerte en av de populære komikerne i Hønefoss-revyen, Eivind Lien, på Tippen.

Han betalte parkeringen med den samme appen. Det sto riktignok at man ikke kunne parkere der fra 16. til 17. mai, men Lien satte fra seg bilen dagen etter nasjonaldagen. Likevel fikk han en kontrollsanksjon på 600 kroner.

– Regner med at jeg kan se bort fra denne boten, skrev Lien i en e-post til kommunen.

Opphevet

Ådølingen som nå bor i Rygge har ingen andre kommentar til saken enn at boten er opphevet.

Så heldige har ikke andre som har parkert på kommunens nye bobilparkering vært.

– Vi har dessverre skrevet ut noen bøter, sa parkeringskonsulent Therese Zapffe da hun informerte om bobilplassene.

Ikke registrert

I svaret til Lien forklarer Zapffe boten med at han sto parkert på en plass som var reservert for bobiler.

Men den dagen revyartisten hadde parkert på Tippen, var ikke de nye skiltene ferdig registrert i Parkeringsregisteret.

Derfor fikk Lien medhold i klagen, og sanksjonen ble opphevet.

– Koplet seg ut

I ettertid har Guro C. Thoresen innsett at feilmeldingene nok ikke skyldtes feil på appen.

– Jeg tror at jeg fant feilen; jeg er ikke sikker, men tror at jeg gikk tom for data, sier hun til Ringerikes Blad.

Thoresen hadde trolig ikke mer data igjen i mobilabonnementet.

– Da virket det som om parkeringen var satt i gang, men så koplet den seg ut, forklarer hun.

– På samme måte

Dette er i alle fall hennes teori om hva som skjedde denne maidagen, og hun vil ikke forfølge saken videre.

– Jeg vet ikke, men tror ikke at dette var kommunens feil. Sett i ettertid har jeg nok gjort en glipp selv, sier Guro C. Thoresen og anser det som en logisk forklaring at appen ikke virket fordi hun gikk tom for data.

I Ringerike kommune forsikrer Therese Zapffe at klagene fra de to lokalkjente personene ble behandlet på samme måte som alle andre klager.