Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
I forbindelse med utbrudd av mutasjonsviruset i 9. klasse på Tyristrand skole er vi en gruppe foreldre som står igjen litt oppgitte og opprådde over blant annet informasjonsflyten.
Fredag kl. 16.55 går det ut melding til foreldrene fra skolen at en elev i 9A har testet positivt for Covid-19 og at hele trinnet er definert som nærkontakter og settes i karantene. Testing av nærkontakter skal foregå mandag 15. februar.
Ny melding
Lørdag kl. 13.17 går det ut ny melding til foreldrene om at Smittesporingsenheten i Ringerike informerer om at de har fått meldt engelsk mutasjon i et tidligere smittetilfelle med forgrening til eleven ved Tyristrand skole, og at smittesporingsenheten derfor vil kalle inn alle nærkontakter som var planlagt testet på mandag til test allerede lørdag.
Og så starter ventingen.
Vi foreldre har en egen Facebook-gruppe hvor den ene etter den andre får melding om innkalling til test. Det er umulig å få tak i Smittesporingsteamet på telefon eller epost.
En forelder sender en e-post kl. 17.01 og spør om alle berørte Tyristrand-elever blir testet denne dagen, og kl. 17.22 kommer svaret at «alle de kjente nærkontaktene har fått tilbud om test i dag, og de som ikke møtte opp får time mandag» (??)
Hørte ikke et pip
Unnskyld – vi har ikke hørt et pip fra dere. Vi spør på FB-gruppa om det gjelder flere, og det gjør det.
Minst fire elever har ikke fått tilbud om test. Kontakter så rektor, som sjekker at skolens lister er fullstendige, før hun tar kontakt med Smittesporingsteamet, men lørdag kveld er alt stengt.
Ikke før søndag kl. 11.26 kommer svar på epost om at ungdommen i huset skal testes kl. 14.30 mandag.
Hvorfor mandag?
Hvorfor mandag, hvorfor ikke søndag? En mor forsøker å komme i kontakt med smittesporingsteamet fordi hun mener dette er for dårlig, og ønsker test søndag. Det er det ikke kapasitet til, blir det svart.
Og hvorfor blir da ikke de få Tyristrand-elevene prioritert tidlig mandag morgen, slik at svaret kanskje kunne foreligge tirsdag formiddag?
En stor kostnad
Det er en stor kostnad for samfunnet at nærkontakter av nærkontakter blir satt i karantene – og at arbeidsgiver bare må ta den kostnaden er ikke helt så enkelt.
At folk ikke møter på jobb kan bety et være eller ikke være for enkelte bedrifter.
Og selve innkallingene også har ikke gått til alle foreldre. I en familie var det far i huset som fikk melding, i en annen familie snakket mor i huset med smittesporingsteamet på telefon, og fikk beskjed om at hun skulle få SMS – denne kom aldri.
Beskjed til begge foreldre
Burde ikke slike informasjoner sendes konsekvent likelydende til begge foreldre?
Utvelgelseskriteriene stiller vi også spørsmålstegn ved. Burde ikke klasse 9A vært testet først, og så 9B? Eleven som er smittet, går i 9A. I stedet ble innkallingene sendt hulter til bulter og godt blandet mellom A og B klassen.
En annen mor som fikk sin datter testet lørdag leste i avisen at alle testene var negative, før det ble lagt ut på Helsenorge.no – skal det være slik?
Ventekarantene
Vi fikk heller ikke beskjed om ventekarantenen før en far som hadde vært i kontakt med smittesporingsteamet, informerte om at det var ønsket at resten av husstanden også skulle være i karantene frem til prøvesvar foreligger.
Burde ikke smittesporingsteamet opplyst oss alle om dette?
Så leser vi i avisen 15. februar, at assisterende kommuneoverlege har lavere skuldre.
Vi senker ikke skuldrene
Det er fint for ham det. Vi er et knippe foreldre som ikke senker skuldrene nevneverdig før våre barn også er testet i ettermiddag og resultatene foreligger.
Det grenser etter vår mening til arroganse å påstå at risikoen er lav før alle i det hele tatt er testet.
Kommuneoverlegen: – Vi beklager!
Vi takker for tilbakemeldingen fra foreldrene på Tyristrand. Vi tar med oss tilbakemeldingene som nyttige og konkrete innspill til forbedringer.
Vi beklager at ikke alle berørte familier fikk den informasjonen og den innkallingen de skulle ha hatt i helgen. Vi har gått igjennom, og ser at de SMS-ene som skulle ha gått ut lørdag fra smittevernkontoret, stoppet opp i systemet før utsendelse.
Slik skal ikke skje. Vi har nå korrigert rutiner og dobbeltsjekker at alle SMS-er blir sendt som de skal.
Tilbud om testing gis til alle som er definert som nærkontakter. Vår kapasitet er dessverre ikke alltid så stor som behovet kan bli under en ustabil pandemi.
Vi må prioritere blant oppgavene, også bruk av vår testkapasitet, når det er flere samtidige utbrudd, slik det var denne helgen. Derfor måtte de aktuelle elevene og flere andre vente til mandag med prøvetagning.
Vi er klar over at det er en ekstra belastning å vente i uvisshet, og er enige i at det er et utfordrende dilemma.
Med vennlig hilsen
Karin Møller og Kristin Andresen
Kommuenoverlege og leder for smittevernkontoret
Kommentarer til denne saken