Tre vossinger med den unge jazzartisten Signe Førre i spissen kom farende over fjellet, og innen de gikk på scenen var trioen supplert til en komplett «Signe Førre Kvartett». For alle i salen var dette et nytt bekjentskap, men stemningen allerede ved oppstart var upåklagelig: godt oppfylt lokale og forventningsfull godstemning i den underjordiske teglsteinshulen.

Konserten ble det Agora Kulturkafé håpet på: et fantastisk første møte med en artist vi vil få høre mer fra! Signe Førre ikke bare strøk over og klimpret virtuost på sin kontrabass, hun danset med den! Den sjelden kombinasjonen av kontrabass og sang gir et særpreg i kvartettens uttrykk, og begge deler ble utført med bravur. De tre med-musikerne i bandet hennes er førsteklasses musikere, og både Kåre Opheim (slagverk/perkusjon), Jo Asgeir Lie (trekkspill) og Torbjørn Økland (bouzouki, gitar og trompet) viste på rekke og rad soloprestasjoner som satte fyr i publikum.

Dynamikken mellom alle fire var subtil og følsom, med variasjoner fra det helt lavmælte til heftige balkanrytmer.

Repertoaret og uttrykket til Signe Førre Kvartett er temmelig unikt, og den spennende sammenvevingen av tradisjonelle vossatoner, balkansk-ottomansk tradisjonsmusikk og jazz trakk publikum med på en reise utenom det vanlige. Signe Førre synger på flere språk, og synger vakkert og uttrykksfullt. Hun har arrangert folketonene og låtmaterialet på sin egen jazzinspirert måte.

En av arrangementene har gitt navn til det programmet hun nå turnerer med: hennes nyskapning av Vossatonen «Fagert i Finnesloftet», en sang med opprinnelse på 1300-tallet. De ferskeste låtene er hennes egne, og de falt åpenbart i publikums smak – og ble framført med fantastiske solo-passasjer fra alle fire.

Signe Førre er naturlig til stede på scenen og forteller slentrende og poengtert om låtene og inspirasjonskildene sine.

Fra første til stund viste publikum sin spontane begeistring, og satte tydelig pris på det som ble et heftig møte med et nytt bekjentskap. Bandet syntes å storkose seg, og var svært oppstemt etter en vellykket konsert med et lydhørt og responsivt publikum – og opplevde at lokalet satte rammen for konserten på utsøkt vis.

Stemningen sto i taket, lyssettingen understrekte magien, og lyden ble perfekt forvaltet av Tormod Aunes sensitive øre og tekniske kompetanse. Steffen Skavdal, daglig leder i Bryggerikjelleren, ser allerede fram til de neste to konsertene i regi av Agora kulturkafé, som kommer i slutten av april og midt i mai: både flamenco night og bluegrass-jazz bør kunne fylle lokalet på ny. Og Agora Kulturkafé garanterer dessuten: Signe Førre Kvartett skal Hønefoss få oppleve igjen en vakker dag!