Gå til sidens hovedinnhold

For meg er det utskjelte høyhuset kunst | Lise Bye Jøntvedt

– Fra de siste årene har vi to fine eksempler på bygg som vil si oss noe, de forteller en historie.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Ett av de vakreste hus jeg har sett er Villa Borghese i Roma. Det ble oppført 1613–1616 på oppdrag av kardinal Scipione Borghese. Hvit marmor med klassiske detaljer.

Huset er et kunstverk, og ble bygget for å imponere.

LES OGSÅ: Høyhus-motstandere krever utsettelse: – Dette vil forandre Hønefoss

Byggherre og arkitekt ville noe mer enn å kopiere. De ville fortelle en historie, og den historien var om makt og velstand.

Forteller historien om sin tid

Byggherrer og arkitekter ønsker også i våre dager å fortelle en historie. Vi har flere slike eksempler i Hønefoss. Både rådhuset, Thoresengården og Ringerikes Sparebank er markante eksempler på arkitektur for sin tid, stramt og funksjonelt, i mur og betong.

Byggene utstråler en overlegenhet, en atmosfære av at bak disse fasadene skjer det noe vesentlig og viktig. De var nyskapende i sin tid.

Fra de siste årene har vi to fine eksempler på bygg som vil si oss noe, de forteller en historie. Ideen bak det arkitektoniske uttrykket på Gledeshuset skal være en fiolinkasse, eller en eske som åpner seg for oss, og lar gleden slippe ut og trekker oss inn.

Les også

Kan sette FRE16 på spill | Ivar Gunnar Lia

Den nye kirken heter Himmeltrærne. Symbolikken i navnet og detaljene i kirken er trær som står med roten forankret i bakken mens grenene strekker seg oppover mot himmelen.

Det forteller oss at vi mennesker er jordiske, men også hører til hos Vår Herre.

Historien til Hønefoss

Nå har Snøhetta Arkitekter tegnet et høyt bygg i glass og tømmer. Symbolikken er klar. Hønefoss er grunnlagt på elvene, fossen og tømmeret. Vi som har levd en stund husker at tømmer ble fløtt på elva og samlet i store tømmerlenser ovenfor fossen.

Der ble tømmerstokkene sluset enkeltvis inn i tømmerrenna som gikk langs fossen ved Nordre park, og ut i elva igjen. Så ble stokkene samlet i lenser ved Busund.

I Snøhettas høyhus går tømmerstokkene på kryss og tvers, som i en tømmerlense, og speiler seg i vannet, altså glasset. Huset skal naturlig nok ligge ved fossen, der alt begynte.

Dette er kunst

Etter min oppfatning er dette kunst. Rolf Stenersen, som samlet på kunst av Edvard Munch, og er mannen bak Stenersen-museet i Oslo sa at han bare samlet bilder som irriterte ham og som han ikke forsto.

Les også

Ja til byfornying, nei til høyhus!

Straks et bilde er pent og blir likt av de fleste er det uinteressant, mente Stenersen. Derfor kjøpte han bilder av Munch, Paul Klee og Picasso.

Kunst skal provosere og trigge til debatt. Det kan man trygt si at Snøhettas og Tronruds høyhus gjør. Det er derfor det er interessant, og kommer til å være det for mange flere enn vi som bor i Hønefoss i dag.

Kommentarer til denne saken