Gå til sidens hovedinnhold

Flytter bru fra Sandvika til Hallingdal: – Sløses for mye

En gammel bru i Sandvika skal settes opp i Nesbyen.

– Jeg visste at det skulle rives en god del bruer i Sandvika i forbindelse med E16-prosjektet. Jeg tok derfor kontakt for å høre om det var en bru som egnet seg for gjenbruk, forteller Kent-Johnny Rodegård i familiebedriften Brødrene Rodegård AS.

Familiebedriften hans ble startet av foreldrene på midten av 60-tallet. De fire brødrene, som styrer bedriften i dag, driver med graving, sprenging og utbygging.

Brua, som tidligere sto midt i Sandvika, skal etter planen settes opp over elven Rukkedøla i Nesbyen. Der bygger brødrene vei fra fylkesvei 2910 (tidligere fv. 214) til et steinbrudd som Brødrene Rodegård har i Rukkedalen.

– Reguleringsplanen er under arbeid hos kommunen. Når alle godkjenninger er på plass, håper jeg å få sette den opp til høsten, forteller Rodegård i en pressemelding fra Statens vegvesen.

– Sløses for mye

Den miljøbevisste entreprenøren mener det er et større potensial for å tenke gjenbruk i anleggsbransjen, enn det som er vanlig i dag.

– Bruelementene jeg fikk fra Sandvika var så å si som nye, og det er like bra å gjenbruke dem. Det er en vinn-vinn-situasjon, slik jeg ser det. Jeg har alltid vært opptatt av gjenbruk, det er både mer miljøvennlig og kostnadsreduserende å velge gjenbruk. Jeg tror veldig mye materialer og utstyr fra bygge- og anleggsbransjen kan brukes på nytt. Det sløses for mye i anleggsbransjen i Norge, sier Kent-Johnny Rodegård.

Hans nye bru er én av de gamle Birkheimbruene i Sandvika sentrum i Bærum. Utbyggingen av ny E16 fra Sandvika til Wøyen inkluderte ombygging og sluttføring av lokalveiene i Sandvika.

Finn.no

Arbeidsfellesskapet Implenia og Isachsen, kalt IMIS, hadde revet ned fire av fem bruer som lå inne i kontakten, da prosjektleder Ronny Abelsen (IMIS) fikk telefonen fra Kent-Johnny Rodegård.

– Bærekraft er integrert i alt arbeidet vi gjør, men gjenbruk av bruer har vi liten erfaring med fra tidligere. Vi prøvde oss for noen år siden, på et tidligere prosjekt, å legge ut en lignende betongbru på Finn.no. Det var noe interesse fra privatpersoner, men ingen hadde nok gjennomføringsevne til å realisere et slikt prosjekt. Det er gledelig at vi nå har funnet en entreprenør som kan bruke de gamle bruelementer på en miljøvennlig måte, sier Abelsen.

Rundt 200 tonn med bruelementer fraktes til Nesbyen.

Kommentarer til denne saken