Gå til sidens hovedinnhold

Fikk hederspris under mat-mesterskap

Som lyn fra klar himmel. Slik beskriver gründer-paret den ferskeste utmerkelsen.

– Matmerkprisen kom som lyn fra klar himmel for oss, det var ikke en pris vi visste vi var aktuelle for. Vi hadde på TV-en og ventet egentlig bare på de kategoriene vi var aktuelle for. Da vi skjønte at det var oss de snakket om ble vi litt paffe. Vi føler det er en pris hvor en hedres for lang og tro tjeneste i faget, sier Kristoffer Evang, daglig leder i Ask gård foredling AS.

Hedret

Matmerkprisen er en hederspris som deles ut av Stiftelsen Matmerk til en virksomhet, person eller aktør i kjøttbransjen som har utmerket seg på en helt spesiell måte.

I år ble hedersprisen delt ut for 7. gang under NM i kjøttprodukter som i år ble streamet på nett, og Ask gård fikk prisen for sine spekepølser i særklasse.

– Årets hederspris har mange kandidater der fellesnevneren er høy fagkompetanse, høy yrkesstolthet og lang erfaring. Årets vinner tikker bare av to av tre av disse. Faktisk er det en aktør som har få år med spekepølsetradisjoneri ryggsekken, ja vinneren er nesten som en Espen Askeladd i bransjen, sa administrerende direktør i Stiftelsen Matmerk Nina Sundqvist under utdelingen.

– Og i likhet med Espen Askeladd, så kan vi nesten si at aktøren virkelig bergtok prinsessa – eller forbrukeren om du vil.

LES OGSÅ: Korona-krisen ga potetbonde Bernt (45) et løft: – Satser på sprit-produksjon

Hviler ikke på laurbærne

Med et stort fokus på dyrevelferd, økologi og samarbeid har Ask gård blitt lagt merke til av bransjekolleger og stadig flere forbrukere. Kjøttprodusenten har vunnet en rekke gjeve priser og utmerkelser – deriblant Spesialitet for lokalmat i særklasse for mange av spekepølseproduktene sine.

Dette motiverer daglig leder Kristoffer Evang:

– Vi er en gjeng med folk som har et meget sterkt konkurranseinstinkt. Vi går alltid inn for å være best. Så blir vi ikke alltid det, og det er sunt. Da kan man ta en fot i bakken og se på hvordan man kan bli bedre. Hva er den siste lille 5 prosent som kan løfte produktet opp?

LES OGSÅ: Anne Marte (39) og Kristoffer (40) sov dårlig den første uka: Men nå går det så det suser

Nylansering

Da Norge stengte ned i mars kastet Ask gård seg rundt og lanserte ny nettbutikk hvor de gjorde det mulig å bestille spekepølser hjem på døra.

– Ja vi prøvde å nå folk der de var, salget skjøt til himmels i mars og april, men normaliserte seg utover sommeren. Vi ser at det tar seg litt opp igjen nå som landet stenges gradvis ned igjen, sier Evang.

Nylig skrev Ringerikes Blad at Evang-paret skal bygge et større produksjonslokale på Bergermoen.

Les også

Slik skal gründer-paret Kristoffer (40) og Anne Marte (39) tidoble omsetningen: – Et voldsomt løft

Kommentarer til denne saken