Omsetningen i korthandelen øker med 1 prosent, mens varehandel på nett med Vipps øker med hele 178 prosent
– Den enorme netthandelsøkningen kan både forklares med en generell trend hvor folk handler mer på nett, og pandemien som gjør at flere holder seg hjemme, sier Vegar Heir i Vipps i en pressemelding.
Tallene viser at det er 9 prosent færre korttransaksjoner i fysisk handel enn i fjor, men at beløpene er rundt 11 prosent høyere for hvert kjøp. Det mener Heir betyr at folk handler sjeldnere, men dyrere.
LES OGSÅ: Gilde-produkt forsvinner ut av hyllene til Rema og Kiwi: – Det er krevende for oss
På nett øker omsetningen like mye som antall kjøp og tar av for fallet i antall kjøp i de fysiske butikkene, og vel så det.
Kategorier som elektronikk, interiør og bokhandel øker sterkt, noe som kan tyde på mange harde pakker under treet i år.
Det stemmer med tall fra Statistisk sentralbyrå som viser at importen av elektronikk som mobiltelefoner og flatskjerm-TV-er økte i september, oktober og november – noe som bruker å gi en god pekepinn på hva som ligger under juletreet.
LES OGSÅ: Ny studie knuser etablert myte om julematen: – Det er det jeg har sagt
Tallene fra Vipps og BankAxept passer også godt med statistikken fra betalingsløsningleverandøren Klarna, som viser en salgsøkning på nett på hele 48 prosent i løpet av de to første ukene i desember, sammenlignet med samme periode i fjor.
LES OGSÅ: Kuben-butikk søker ny sjef