(Oppland Arbeiderblad): – Jeg er flau, lei meg over at jeg satte i gang en så omfattende leteaksjon og synes jeg oppførte meg som en tulling som la igjen mobiltelefonen i bilen da jeg skulle gå ut og lete etter multe på Vardalsåsen., sier Arne Thoresen og legger til:

– Jeg er også ydmyk og veldig takknemlig ovenfor alle som bidro i leteaksjonen. Dagen derpå tenker jeg «for noen mennesker» og «for et flott land vi lever i».

Kjent sportsjournalist

Alle som har lest Dagbladet mellom 1972 og 2007, spesielt de som har lest om hopp, drar nok kjensel på navnet Arne Thoresen. Han er en legende inne sportsjournalistikken med sin gode penn og gode reportasjer.

Han har blant annet dekket 32 hoppuker og sju vinter-OL. Han har også skrevet boka Lengst gjennom lufta – ei bok som handler om hoppsportens historie.

Den pensjonerte Dagblad-journalisten kaller seg nå «gardskar» på hytta på Trevatn som har vært i svigerfamiliens eie i 50 år. Han tilbringer mye tid hytta.

Thoresen har gått mange skiturer og tilbrakt mye tid på Trevatn gjennom mange år. Turen han la ut på tirsdag er uten sidestykke den mest dramatiske han har vært ute på.

– Kona og barna på hytta trodde jeg hadde omkommet og at jeg lå i myra på Vardalåsen. Det var tøft for meg som hadde gått meg vill, og det var tøft for familien som var på hytta, sier han.

Thoresens drama

Det var ved 12-tiden tirsdag Thoresen dro ut på jakt etter multe. Det skulle gå hele 14 timer før han kom tilbake etter en stor leteaksjon hvor det ble søkt med et titalls ATV-er, politistyrker, mannskaper fra Røde Kors og et Sea King-helikopter fra Rygge.

Onsdag fortalte journalistlegenden hva som skjedde på den dramatiske bærturen.

– Helt siden 1970-tallet har jeg hørt historier om Fjortentjernsmyrene og at det skal være utrolig mye multe der, men jeg hadde aldri vært der. Det bæreventyret ville jeg oppleve og kjørte til Vardalsåsen. Jeg har gått på ski der, men da er det jo skispor. Så gjorde jeg den store feilen ved å legge igjen mobiltelefonen i bilen. Det beklager jeg veldig sterkt, sier han.

– Jeg kom meg greit dit jeg skulle, men da jeg skulle hjem bommet jeg på utgangspunktet for turen. Jeg gikk feil og begynte å gå i ring. Etter en time var jeg tilbake der jeg hadde startet, og jeg begynte å bli fortvilet, sier Thoresen.

RA-løypa redningen?

Thoresen har operert inn to kunstige hofter og har en akilles som ikke alltid er like medgjørlig. Det gjorde ikke saken bedre.

– Jeg fikk krampe i beina og begynte å bli usikker på om jeg klarte å reise meg opp da jeg falt. Da skjønte jeg virkelig alvoret, men jeg visste ikke om jeg skulle gå til høyre eller venstre. Det var også tett kratt og det begynte å regne innimellom. Det var nifst, sa han.

Noen trær som var merket med blå maling var det som ga ham nytt håp.

– Jeg så noen nymalte blå merker på noen trær. Jeg lurer på om det kan være merking av RA-løpet. Uten at jeg vet det. De merkene tente nytt mot og ga meg nye krefter. For jeg visste at jeg ville komme et sted hvis jeg fulgte dem, men det var mørkt som i en sekk. Plutselig så jeg lys, og da skjønte jeg at jeg hadde kommet til Skumsjøen, forteller han.

Tre mil

Sent på natten fikk han stoppet en bil.

– Det var en ung og hyggelig mann som stoppet. Han kjørte meg til 7-Eleven på Raufoss. Derfra tok jeg taxi tilbake til Trevatn. Taxisjåføren hadde vært tidligere Røde Kors-arbeider og fikk meldt fra til politiet at jeg satt i taxien hans, forteller Thoresen som har regnet ut at han hadde gått tre mil på de 14 timene han var borte.

Dette er området

• Høgbrenna er en åsrygg i grensetraktene mellom Gjøvik, Vestre Toten og Søndre Land
  • Yndet turområde både vinter og sommer
  • Høgbrenna ligger 650 meter over havet
  • Kupert terreng med også myrterreng i nærheten

Stor leteaksjon

Politiet i Innlandet opplyste at Arne Thoresen hadde dratt ut på multetur i halv 12-tiden tirsdag. I 18-tiden ble det satt i gang leteaksjon.

Politiet ledet den store aksjonen, med kommandosenter i en garasjehall langs Tyskervegen, nord for Skjeggom.

Der var det høy aktivitet med biler fra Sivilforsvaret, Røde Kors, Politiet og Hundepatruljen.

Det skal ha blitt søkt med et titalls ATV-er og droner.

Store mannskaper deltok i letingen, blant annet mannskaper fra politiet, Røde Kors, Norsk Folkehjelp, Norske Redningshunder og Sivilforsvaret.

Et redningshelikopter som ble satt inn i søket, måtte tas ut på grunn av tåke tirsdag kveld. Utover natt til onsdag fortsatte letingen ved hjelp av droner.

Landet rundt

Landet rundt skal speile interessante artikler fra de andre Amedia-avisene i Norge.

Ringerikes Blad legger ut flere saker for å gi våre lesere et innblikk i nyheter, hendelser og kuriøse saker fra landet rundt.

Derfor finner du kanskje en sak fra Alta, Bergen eller Fredrikstad på ringblad.no.