Nå har 300.000 norske Bank Norwegian-kunder fått kun minimumsbeløpet på efaktura i nettbanken sin - og ikke det fulle beløpet som viser hva de faktisk er skyldig kredittkortselskapet, skriver Nettavisen

– Dette skjønner jeg ingenting av, sier Hallgeir Kvadsheim når Nettavisen ringer, og han selv oppdager at han får opp bare minimumsbeløpet.

Etter at Nettavisen snakket med Kvadsheim onsdag formiddag, sendte Bank Norwegian ut en epost til sine kunder hvor de forklarer årsaken.

– Vi har sendt ut epost til kundene om at det har skjedd en teknisk feil. Feilen skjedde i forbindelse med at vår leverandør har endret faktureringsløsning, sier Melita Ringvold, pressekontakt i Bank Norwegian, til Nettavisen.

Hun sier at de varslet Finanstilsynet da de oppdaget feilen.

– Vi jobber med å rette feilen, og kundene vil få ny faktura, sier hun. Dersom allerede har lagt fakturaen til betaling bør du slette den og betale den nye som snart vil komme.

LES OGSÅ: Lokal bedrift har fått nye eiere: – Jobber med å etablere nytt senter i Hønefoss

- Rettet feilen raskt

Kvadsheim forteller at han allerede har fått ny faktura.

– Der rettet banken opp feilen raskt, påpeker han.

Betaler du kun minimumsbeløpet av det totale beløpet du faktisk er skyldig et kredittkortselskap, begynne rentene å gå. Hos Bank Norwegian er det en effektiv rente på 23,1 prosent ved utsatt betaling.

Ringvold i Bank Norwegian sier at dersom du allerede har betalt minimumsbeløpet, kan du betale det nye beløpet, men trekke fra det du har betalt hvis du ønsker det.

LES OGSÅ: Mathias (18) satt i denne bilen: – Jeg ble kastet framover

I strid med regelverket

Å kun oppgi minimumsbeløpet er i strid med retningslinjene til Finanstilsynet, som blant annet sier at «på alle fakturasystemer skal fakturaens beløpsfelt være blankt, eller angi kundens totalt utestående kredittbeløp».

Finanstilsynet skriver også at «fakturaen skal eksplisitt gi informasjon om at kunden selv kan velge et annet og høyere beløp enn minimumsbeløpet».

– På generelt grunnlag kan vi si at beløpsfeltet på fakturaen skal vise samlet utestående kreditt. Kunden skal gis informasjon på fakturaen om at beløpet kan endres til et lavere beløp og hvilket beløp som minimum må betales, sier forbrukerkoordinator Jo Gjedrem i Finanstilsynet til Nettavisen.

Gjeldende forskrift ble fastsatt 4. april 2017 og trådte i kraft straks.

– Banker som ikke etterlever regelverket, pålegges å endre praksis, sier han.

Retningslinjene kom for få år siden, etter at en undersøkelse gjennomført av Finanstilsynet viste at majoriteten av kredittkortutstedere ikke ga alle lovpålagte opplysninger.