En tonesatt vind ga en harmonisk bris i Hønefoss kirke

Mistral Blåsekvintett med pianist Dimitris Kostopoulos

Mistral Blåsekvintett med pianist Dimitris Kostopoulos Foto:

Av
DEL

Innsendt Søndag kveld i Hønefoss kirke møtte vi ikke den sterke nordavinden som blåser ned fra fjellene i det sørlige Frankrike. Mistral som denne vinden kalles, blåste de vakreste toner og harmonier i skjønn forening. Fem blåsere i Mistral blåsekvintett gjestet Hønefoss for andre gang og hadde i anledningen tatt med seg en gresknavnet pianist som sørget for at vinden fikk et innslag av den greske vinden Meltemi som på varme sommerdager bringer behagelige temperaturer.

Og temperaturen steg etter hvert som fingrene svevde med forsiktige og mer bestemte anslag i flygelet i kirken, samtidig som fagott, obo og klarinett samt horn åpnet kveldens konsert med Mozarts berømte pianokvintett som hadde premiere i 1784 ved det keiserlige og kongelige hoffteater i Wien. Kort tid etter at Wolfgang Amadeus Mozart var ferdig med premieren skrev han i brevsform til sin far, «jeg regner det som det beste jeg har skrevet i livet mitt»

Det var en nytelse for øret. Samspillet musikerne mellom i Hønefoss kirkes flotte akustiske kirkerom ga også fred i sjelen.

Mistral inviterer norske komponister

Musikerne i Mistral blåsekvintett er ingen hvem som helst, fem profesjonelle musikere som holder til i Oslo og Trondheim. Som de sier selv, de ønsker å være bærere av den rike tradisjonen som eksisterer for denne type instrumenter. De ønsker også et samspill med komponister som kan skrive ny musikk, fortrinnsvis fra norske komponister.

Og Mistralmusikerne kunne oppfylle deres drøm og urfremførte bestillingsverket «In the Wind» av Ståle Kleiberg søndag kveld i kirkerommet mens regnet strømmet ned utenfor i den fløyelsmørke natten.

Ståle Kleiberg sier selv om musikkverket at verket er for WindQuintet og skrevet spesielt til Mistral, en blåsekvintett som er i vinden. Samtidig har uttrykket «In the Wind» en annen betydning på engelsk enn på norsk. Definisjonen på uttrykket er; if something is in the wind, people er talking about it and it may happen, but no one is sure». Dette åpenbarer at uttrykket passes særdeles godt til tiden vi gjennomlever nå, hvor så mye i tiden er så usikkert. Får vi en vaksine? Når? Ryktene svirrer, de er «in the Wind». Det samme er håpet om et mer normalt liv. Vi vet ikke helt når, men det kommer! Verket består av tre satser, en rask Allegro, en langsom Adagio og en rytmisk finale. En melodiøs utvidet tonalitet og et særegent tonespråk som fikk fram mange gode klanglige detaljer.

Mistrals musikere

For første gang denne aften var kvintetten komplett da solofløytisten i Trondheim Symfoniorkester Siri Hovde Nordbø meldte seg inn etter Mozarts pianokvintett for å være med på urfremførelsen av Kleibegs «in the Wind». På sin venstre side hadde hun sin ektemann Stein Jakob Nordbø som har jobbet blant annet med Bergen Filharmoniske Orkester, Den Norske Opera og Ballett, Det Norske Blåseensemble og en rekke andre stor norske orkester. I midten av kvintetten hadde Stein Jakob sin søster Anne Marie Nordbø Pettersen som til daglig har sitt spillende virke som fagottist og kontrafagottist i Operaorkesteret. Maria Wøllo Flaate er kvintettens hornist og jobber til daglig i Oslo-Filharmonien og har tidligere vært ansatt i Bergen Filharmoniske Orkester og en rekke andre. Klarinettisten Josefine Høydahl har tidligere hatt engasjementer i Ålborg symfoniorkester, Kristiansand symfoniorkester, Oslo-Filharmonien, KORK, Den Norske Opera og Ballett og en rekke andre orkestre.

Pianisten Dimitris Kostopoulos er fra Bodø og er en av Norges fremste pianister i sin generasjon. Dimitris har vunnet en rekke internasjonale priser og har vært solist for mange forskjellige symfoniorkestre rundt om i verden. Han er til daglig ansatt som pianist i MiNensemblet ved Musikk i Nordland.

Konsertens avslutning med Ludwig Thuille

Publikum i Hønefoss kirke fikk med seg en sekstett, som er Thuilles mest kjente verk fra 1868, 100 år etter Mozart. Ludwig Thuille var komponist og musikkpedagog og ble regnet som en ledende operakomponist av Münchenskolen, hvor den mest kjente representanten kanskje var Richard Strauss. Hans sekstett som ble fremført har flere elementer i seg som kan gi assosiasjoner til andre komponister som Grieg, Brahms, Mahler og Puccini. Et krevende verk å spille.

Publikum ønsket at Mistral skulle komme tilbake til Hønefoss kirke en annen gang og så ble lovet og vi kan kun anbefale musikkinteresserte å få med seg neste konsert.

Her bør distriktets musikere kjenne sin besøkelsestid.


Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken