Gå til sidens hovedinnhold

En reise i frustrasjon fra sykehuset til gummikrysset | Jim Gallagher

Artikkelen er over 1 år gammel

Det er ikke en kjeft som kommer til å flytte inn i denne byen om man ikke snart får gjort noe, skriver Jim Gallagher.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Det er noe eget med Hønefoss-trafikken. Folk kjører i hytt og vær, bruker ikke blinklys, eller bruker det feil, stopper og slipper av folk samme hvor de er eller hvem de hindrer når de gjør det.

Jeg tenkte at jeg kunne nå i hvert fall nevne noen av de mest gjentakende trafikale greiene som gjør Hønefoss-trafikken noen ganger til en prøvelse og et C-moment i gjennomføring til tider.

Min oppfordring til lokalpolitikere og andre som kan påvirke trafikken: Legg dere litt i selen og jobb litt med Hønefoss-trafikken i stedet for høyhus og luftslott i Hønefoss sentrum.

Det er ikke en kjeft som kommer til å flytte inn i denne byen om man ikke snart får gjort noe med alle bilene + kjøremønster/oppførsel i denne byen.

Rundkjøring på Hvervenkastet

Rundkjøringen på toppen av sykehusbakken er altså en rundkjøring som har to filer. Kommer du fra Oslo og skal til høyre eller ned til Hønefoss så skal du holde ytter’n, skal du til venstre eller tilbake der du kom fra, så skal du holde inner’n.

LES OGSÅ: Her tar mange feil. Kan du reglene i rundkjøringen?

På samme måte om du kommer fra sentrum og skal til høyre eller rett fram så skal du holde ytter’n, skal du venstre eller helt rundt så skal du holde inner’n.

Husk at det er et flettesystem etter rundkjøringen på vei ned mot sentrum. Dette betyr altså da at trafikk fra butikkene og trafikk fra Oslo som begge skal til sentrum kan være i rundkjøringen samtidig og flette sammen etter rundkjøringen.

1) Husk blinklys hvert fall ut av rundkjøring, ikke feil å blinke inn heller. Tungtransport liker det.

2) Du skal altså ikke skjene over rundkjøring. Hvis du kommer fra sentrum og skal til gjestegården og holder inner’n først og bare vrenger over og ut mot sykehuset midt inni rundkjøringen ... kokkos!!!

Krysset inn til Eikli

Her blir det ekstra kø om du ikke skjønner forskjellen på lyskryss med rød og grønn pil, og lyskryss med bare grønn pil.

Dette krysset har bare grønn pil, noe som betyr at kommer du ned sykehusbakken og skal til Eikli så kan du kjøre midt ut i krysset på vanlig grønt lys og smette over når det blir ledig.

Du trenger altså ikke vente på den grønne pilen, den er bare til ekstra hjelp for å få flyt i trafikken.

Samme regler (selvfølgelig) som for rundkjøringen oppe ved sykehuset. I denne rundkjøringen er det EKSTRA VIKTIG at du holder din fil fordi da kan biler som kommer over brua og skal inn i sentrum kjøre på inner’n og dermed slippe å være med på å tette trafikken mer enn nødvendig. Kommer man over brua og skal ned til stadion eller videre i Kongens gate så er det ytter’n som gjelder.

Bakken bak Kuben

Kilden til masse frustrasjon over manglende eller for sen bruk av blinklys. Står du i bunn av bakken og skal ut i veien så er det noen ganger vanskelig å komme seg ut i Askveien og oppover bakken.

Om/når det så endelig blir klart fra høyre så kommer selvsagt bil nedover bakken som ikke viser noen tegn... 10 meter før svingen da blinklys kommer på...blinklys som kunne vært satt på midt i nedoverbakken for å vise alle at «jeg skal svinge høyre i bunn av bakke».

På samme måte gjelder om man står riktig plassert (husk denne) på toppen av bakken og skal ned bakken. Bil er på vei oppover bakken og viser ingen tegn til noe...før den viser, eller ikke, rett før avkjørsel at «hey, jeg skal til Kuben jeg».

Jeg skulle ønske at bakken bak Kuben fikk et skilt midt i bakken begge veier der det sto «blinklys nå».

Krysset ut i Askveien ved Kuben

Når du kjører ut fra Kuben og skal til venstre ned bakken så skal du stå helt til venstre inntil midtrabatten. Det er ikke farlig. Det bor ikke noe dyr i den trafikkøya som spiser på bildøra di om du er for nær. For det er nemlig plass til to i bredden i dette krysset, og står du riktig plassert om du skal til venstre så kan faktisk biler som skal til høyre mot Tolpinrud/Drammen kjøre ut i veien selv om trafikk til venstre må vente.

Dette er ikke vanskelig. Det hjelper ikke om du har diger svær SUV, vikeplikten gjelder uansett. Husker du den ikke så bør du kanskje ta deg en tur på nett og øve litt. Det finnes mange flotte prøver/tester å ta. Krysset ved Krone-butikken, krysset ved kinamatsjappa, krysset Kuben/gågate-hjørnet, krysset ved Avis-bilutleie og bortenfor ved parkeringen er bare noen av de.

Alle lyskryss i Kongens Gate

Kjære alle sammen. Det er ikke lov å pakke kryssene fulle. Det kommer en tid i mange menneskers liv da de fortjener å bli fortalt en sannhet eller to.

Mer enn en gang har jeg hatt lyst til å stoppe bilen, gå ut, skjelle ut vedkommende bilist som har vist grenseløst dårlig kjøring eller oppførsel i trafikken for så å sette meg i bilen igjen og kjøre videre.

For noen år siden gjorde jeg det også. Jeg stoppet i lyskryss etter lyskryss på tross av at det var grønt lys fordi det ikke var klart på andre siden av krysset.

LES OGSÅ: Fjern lysreguleringen og erstatt med rundkjøringer | Bjørn Erik Sem-Jacobsen

Det var mye trafikk så jeg tenkte ikke over det faktum at det ble tutet litt rundt meg, men da jeg stoppet ved det fjerde lyskrysset og det igjen tutet så jeg i speilet en ca. 55 år gammel dame som satt og gestikulerte noe veldig. Jeg satte bilen i fri, dro på brekket, av med selen og ut av bilen.

Jeg spaserte tilbake til damen og ga henne en leksjon i litt trafikale regler, skremte henne faktisk litt og, gikk tilbake til bilen min, satte meg inn, på med selen, av med brekket, smatt den i første og kjørte over krysset for nå var det klart på andre siden. Damen bak fikk rødt lys!

Jeg skulle ønske politiet tok seg en dag ut med loddboka i alle lyskryssene i Hønefoss. Det er bare å skrive ut en 40–50 «lodd» som kun mangler skiltnummer. Det verste; Bussene er ikke det spor bedre. De kjører også ut i kryssene uten å ha tilstrekkelig plass på andre siden. Nå kommer det sikkert av alle bilene som pakker kryssene, men allikevel.

Gummikrysset

Rekk opp hånda alle som har stått i dette krysset og ventet på ledig plass til å smette ut i Hønengata og kjøre nedover mot sentrum.

Du står der, bil kommer, bil som ikke viser noe tegn what so ever, før den nærmest samtidig som den svinger av mot Jevnaker setter på blinklyset til høyre...hvis det kommer på i det hele tatt.

LES OGSÅ:

Noen blinklys-tips til Hønefoss-trafikantene

Svein Magne Slåtsveen har nesten 50 års erfaring med kjøreopplæring i Hønefoss. Her er noen synspunkter på kjente diskusjonstemaer:

– Når det gjelder blinklys, er jeg nærmest blinkofil. For eksempel synes jeg det er greit å blinke til venstre når du kommer ned bakken fra Askveien, og skal inn i Stangs gate rundt hjørnet av Kuben. Da gir du et tydelig signal til bilister som venter i Holmboes gate. Dessuten vet du aldri om du kan møte en buss på vei rundt svingen, og da er det greit å legge seg litt ut i veibanen. Da er det greit å signalisere med blinklyset at du likevel ikke skal ta av.

– Når jeg kommer over bybrua til Nordre torg, blinker jeg ikke til høyre på vei mot Riddergaarden. For det første er bilen plassert i et felt hvor det ikke er noen andre alternativer, og i tillegg kan blinklyset bli misforstått: Det går jo en avkjøring ned Pottemakerbakken, sier Slåtsveen.

– Kommer du fra Tippen og skal over bybrua, gjør du ingen skade om du blinker, men det er greit å la være. Du ligger alt plassert i et kjørefelt som tilsier at du skal over brua.

– Mange kunne vært flinkere til å bruke blinklys i lyskryss. Folk venter med å blinke til de får grønt lys. Da gir du ikke andre muligheten til å forberede hvordan de kan kjøre.

– Det er mange som er dårlige til å bruke blinklys ved feltskifte. Å komme fra Oslo, legge seg inn i avkjøringsfeltet ved Hvervenkastet, og så slå på blinklyset: Det blir som å tørke seg bak etter at man har tatt på seg buksa. Gi tegn før du skifter felt!

Kommentarer til denne saken