Gå til sidens hovedinnhold

Empatisk og profesjonell førjulsglede | Roar Olsen

– For et flott system vi har i dette landet når alt fungerer som det skal, skriver Roar Olsen.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Hvor skal jeg begynne? Jeg har tenkt å rose en rekke personer og institusjoner. Gi bort noen skriftlige julestjerner og juleroser.

Min mor var uheldig å brekke lårhalsen for noen uker siden, det var ingen tvil om hva som var galt da vi kom for å hjelpe til.

En kjapp telefon til 113 hvor jeg ble møtt med stor forståelse for både pasient og pårørende.

Måtte på sykehus

Ambulanse ble rekvirert, og etter kort tid kom den gule, godt utstyrte bilen rullende inn med to dyktige og forståelsesfulle ambulansearbeidere som veldig fort var enige om at her må mor til sykehuset for videre behandling og operasjon.

Sykehusets ansatte på forskjellige avdelinger var gjennomført profesjonelle, men samtidig ifølge mor veldig hyggelige og forståelsesfulle for videre behandling og operasjon påfølgende morgen.

Tekniske deler rundt operasjonen lar vi ligge, men mottak på intensivavdelingen og videre tilbake til stua med lege og sykepleieoppfølgning må roses og mor var i trygge pleiende hender.

Ingen nærkontakt

Tiden vi lever i, gir dessverre ikke pårørende mulighet til nærkontakt. Kanskje på mange måter godt for både innlagte og ansatte.

Men noen personlige eiendeler må jo inn på sykehuset og inn til pasienten, min mor. Og her kan jeg igjen gi skrytende omtale og rosende ord til Securitasvaktene som passer på inngang og utgang på sykehuset.

De sørget for, med et stort smil, at de ting som mor ønsket seg kom opp på rommet, med god hjelp av de på innsiden av sykehusets mange vegger. Takk til dere.

Leger og sykepleier informerte oss under oppholdet meget godt og tid for rehabilitering ble bestilt til mor og lykkeligvis kom hun inn til en god «gjeng» med sykepleiere, fysioterapeuter, ergoterapeuter,leger, helse og omsorgsarbeidere og rengjøringspersonell på Austjord. Alle med blikk for den beste service til det beste for pasienter som var på rehabilitering.

Med blikk for den beste servicen

Alle med blikk for den beste service til det beste for pasienter som var på rehabilitering.

Mor kan ikke få fullrost, alle som en, absolutt alle som hun var i kontakt med, de var søte og snille, behagelig og høflige, dyktige og ikke minst empatiske. Tålmodige og hensynsfulle. De gjorde sitt aller beste for oss og de tok smittevernhensyn på alvor.

Etter endt rehabilitering og samtaler med de som skal sørge for at mor skal få et så behagelig og godt opphold etter tur hjem, her var det ingen «slinger i valsen».

Struktur via avdelinger, fra fysioterapeut/ergoterapeut til sykepleiere, fra lege, fra bestillerenheten til hjelpemiddelsentralen, fra bestiller-enheten ved sykepleier til oppfølgning av besøkende helsearbeidere.

Et flott system

For et flott system vi har i dette landet når alt fungerer som det skal, når de personene som til stadighet må tenke på sin neste virkelig er medmenneske i sin profesjonalitet.

Åh, - det er fantastisk vakkert. Tusen hjertelig takk til dere alle som har fått mor hjem igjen i sin omsorgsbolig, takk til dere alle som har lagt forholdene så godt til rette.

Mor og jeg ønsker dere alle en god adventstid og håper at dere finner tid til dere selv og nærmeste familie iblant og kan senke skuldrene en gang imellom og la julefreden senke seg over dere engler der ute i helse og omsorgssektoren.

Dere har fortjent en blomst alle sammen, men dere får ta til takke med disse ordene.

Gledelig jul!

Kommentarer til denne saken