Den nye elektriske Randsfjordferja Elrond er nå under produksjon i Rotterdam i Nederland. Ferja skal deretter fraktes i deler via Drammen havn og på trailere til Røykenvik, der den skal settes sammen, skriver Hadeland.no.

Enhetsleder for samferdsel i innlandet, Geir Hestetræet, er oppgitt over et momskrav som nå kommer fra skatteetaten på 18 millioner kroner. Han mener det er mye som ikke blir riktig i forhold til dette kravet.

– Hvis du kjøper en bilferje i utlandet som du kan seile eller frakte hel til Norge, slipper du moms. Denne ferja kan ikke fraktes hel, fordi det ikke går an å frakte den fra Drammen til Randsfjorden i en del. Så selv om ferja blir satt sammen i Nederland først, for å sjekke at alt stemmer, må den fraktes hit i deler. Da er det ifølge skatteetaten ikke en ferje, men deler som kommer til Norge, og dermed er det momspliktig. Dette opplever vi som urettferdig på mange måter, forklarer Hestetræet.

LES OGSÅ: Nå starter arbeidet med kaiene - blir støy ved Randsfjorden nesten døgnet rundt

Straffes på grunn av beliggenhet

Han legger til at Innlandets beliggenhet gjør at de blir straffet. En ferje som skal gå på Vestlandet eller andre steder langt kysten, slipper moms fordi den da kan komme seg dit med egen maskin.

– Hvis du importerer hele båter til Norge, som ikke skal brukes som bilferje, er momsen 12 prosent. Vi får 25 prosent fordi det per skatteetatens definisjon ikke er en båt. Selv om det i praksis er det det er. Vi føler vi blir straffet ekstremt hardt med dette kravet.

Enhetslederen peker også på at skatteetaten har lagt hele kontrakten med båtbyggeriet i Nederland til grunn for sitt momskrav. Summen på 72 millioner kroner inkluderer også arbeidene som skal utføres med montering og testing i Norge.

– Hvis det skal betales moms, må man i så fall legge kostnaden for disse delene til grunn, ikke hele kontraktssummen. Da vil utgangspunktet for kravet bli betydelig lavere, sier Hestetræet.

LES OGSÅ: Nederlendere skal bygge ny ferje på Randsfjorden: – En stor dag for Hadeland

Har vurdert annen løsning

Han presiserer at han er uenig i hele kravet.

– Hadde vi fraktet båten hel fra Nederland til Drammen, for så å demontere den der, frakte den opp til Hadeland og montert den sammen igjen, hadde vi sluppet moms. Det viser hvor urettferdig dette kravet er, sier han.

– Er det noe dere har vurdert å gjøre?

– Vi har vært inne på tanken, ja, men egentlig slått det fra oss. Skulle vi fraktet båten hel fra Nederland ville det være større risiko for at noe blir ødelagt under frakten.

En annen ting Hestetræet reagerer på er at skatteetaten selv påpeker at et skrog til en båt er momsfritt ved innførsel til Norge.

– Det gjelder tydeligvis ikke for oss. I lasten som de momslegger i sin helhet, er det to skrog. Disse bør jo da tas ut før momsberegningen gjøres, mener han

Kan bli ny behandling

Enhetslederen er kjent med at flere politikere har tatt tak i saken, blant annet fylkesordfører Even Aleksander Hagen (Ap) og stortingsrepresentant Rigmor Aasrud (Ap).

– Hvis kravet blir stående, må saken opp til ny behandling i fylket. Det håper jeg vi slipper, men i ytterste konsekvens må det gjøres en tilleggsbevilgning, sier han.

Fylkesordfører Even Aleksander Hagen har uttalt seg om momskravet til VG, som først omtalte saken:

– Det er urettferdig og helt uforståelig. Vi er et innlandsfylke, og det er ikke mulig å seile til Randsfjorden. Og vi er pålagt av myndighetene å konkurranseutsette slike store anskaffelser i EØS-området. Momsregningen føles helt urimelig, også sammenlignet med andre ferger som anskaffes fra utlandet, sier han til avisen.

VG skriver også at Rigmor Aasrud sendte et skriftlig spørsmål om momsregningen, til finansminister Jan Tore Sanner (H) mandag denne uken. Sanner har nå seks virkedager på seg til å svare på om han synes Skattedirektoratets avgjørelse er rimelig.