(Nettavisen:) Mandag presenterer det svenske børsnoterte private equity-selskapet Ratos, som eier Plantasjen, ferske tall for 4. kvartal 2022. Det viser en nedgang i driftsresultat på 2,0 prosent fra samme kvartal i 2021.

Det er særlig Plantasjen som trekker ned, med ti prosent fall i det organiske salget.

Driftsresultatet før nedskrivninger er minus 189 millioner svenske kroner. Det skyldes økte strømpriser, lavere salg og økte logistikk-kostnader.

På heftig slankekur

Plantasjen ble etablert i Kongsvinger i 1985 av Karl Ragnar Rimfeldt. Første butikken ble åpnet i Hvamkrysset i Skedsmo, like ved E6, i 1986. I 2001 ble Plantasjen solgt videre til et svensk firma. Året etter overtok internasjonale eiere.

Det står i kvartalsrapporten at selskapet tvinges til å spare 100 millioner svenske kroner.

– De 100 millionene gjelder Consumer-gruppen generelt i Ratos. Sparetiltakene i Plantasjen ble gjennomført i 2022, sier administrerende direktør i Plantasjen, Jesper Lien, til Nettavisen.

Plantasjen har 128 butikker i Norge, Sverige og Finland. – og cirka 2.400 ansatte. 73 av butikkene er i Norge, 43 i Sverige og 12 i Finland.

– Ingen mister jobben

– Vil noen ansatte miste jobben?

– Nei, det er ikke planlagt nedskjæringer i butikkene, men vi har i høst gjennomført kostnadskutt i Plantasjen for å kompensere for de stigende energipriser og inflasjon, sier Lien.

– Hva er de konkrete, essensielle tallene for Plantasjen i 4. kvartalsresultatet til Ratos?

– Vi har ikke mulighet for at dele konkrete tall for Plantasjen for 4. kvartal, men salg og inntjening var som forventet.

Ingen må stenge

– Vil noen butikker måtte legge ned?

– Nei, det er ikke planlagt noen nedstengninger som følge av den endrede markedssituasjonen, sier Lien til Nettavisen.

I 2016 ble Plantasjen kjøpt opp av Ratos, som eier og utvikler nordiske foretak.