Gå til sidens hovedinnhold

Egil (48) og Bjørn (48) er nye fjes i Viken Skog: – Gleder oss til å formidle historier

De har begge skog-klingende navn og mener at de har kommet i sitt rette element. Egil Granum og Bjørn Hugo Pettersen er nye kommunikasjonsrådgivere i Viken Skog.

Med skog-klingende mener vi selvsagt etternavnet til Egil og fornavnet til Bjørn. Men spøk til side: For de to nyeste ansatte i Viken Skog har danket ut 70 søkere på veien mot drømmejobben, og det må det være flere gode grunner til.

– Vi fikk 72 søkere, mange veldig godt kvalifiserte, forteller Helene Nygaardsvik Ruud (38), leder for marked og kommunikasjon.

I utgangspunktet var det én stilling som skulle besettes, etter at tidligere kommunikasjonsleder Linda Camilla Strømsod sluttet i fjor. Men da de to kandidatene sto igjen, fikk Helene et luksusproblem:

– Det var veldig vanskelig å velge, så jeg sa «ja takk, begge deler»!

Én pluss én ble rett og slett tre, slik de liker å si det i Viken Skog. For nå er det Helene, Egil og Bjørn som holder tak i kommunikasjonsarbeidet fra hovedkontoret på Hvervenmoen.

– Vi så muligheten for å satse enda tyngre på å formidle skognæringen og hva vi faktisk bidrar med. Egil og Bjørn har en spennende bakgrunn og kompetanse som jeg mener vil lønne seg for oss, sier Nygaardsvik Ruud.

Fra skolen til skogen

Egil Granum (48) er et kjent ansikt for mange i Ringeriksregionen. Han bor i Hole, har mange års erfaring som journalist i NRK og har de siste årene jobbet som lærer ved medier og kommunikasjon på Hønefoss videregående skole. Han jobbet også i Ringerikes Blad fra 2018 til 2019.

Da han så den ledige jobben i Viken Skog, var han ikke i tvil. Dette var muligheten han hadde ventet på, og nå gjaldt det å gripe den. Selv om han måtte si farvel til elevene sine midt i skoleåret.

– Det er veldig sjelden det kommer slike jobber her lokalt. Denne stillingen traff meg veldig, og det har mye med verdier å gjøre. Det er mye stolthet i skognæringen. Nå får jeg lære næringen ordentlig, og samtidig formidle historiene til dem som jobber her. Det passer meg perfekt, sier Granum.

LES OGSÅ: Viken Skog vil bli en større industrieier: Blar opp 290 millioner kroner

Skog i alle kanaler

Med hans erfaring fra tv og video skal nye plattformer testes ut. Det blir mer digital kommunikasjon, nettkurs, skognyheter på web og podkast.

– Jeg håper at vi greier å nå ut til flere, gjennom flere kanaler. Det blir moro.

– Hva slags forhold har du til skog selv?

– Jeg har brukt skogen fra jeg var liten og dro ut for å fiske og gå på ski. Jeg var med pappa og kløyvde ved på husmannsplassen på Sætrang. Nå bruker jeg også skogen mye i fritiden sammen med familien min, sier Granum.

LES OGSÅ: Henrik har inngått en svært viktig avtale: – Slik blir den planlagte Follum-bedriften

En av de første oppgavene skulle være å arrangere Skandinavias største skogkonferanse «Tømmer og marked». Slik ble det ikke.

– I stedet snudde vi oss rundt og laget et nytt digitalt tilbud, nemlig live-sendingen Skog & markedsnytt. Det ble en suksess med 450 påmeldte seere, sier Helene Nygaardsvik Ruud.

Glad for jobben

Bjørn Hugo Pettersen (48) bor på Kolsås i Bærum, men kommer opprinnelig fra Lofoten. Han har jobbet som journalist i 20 år i Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) og NTB. De siste tre årene har han vært kommunikasjonsrådgiver i Luftfartstilsynet og Direktoratet for byggkvalitet.

– Jeg følte at jobben var veldig riktig for meg. Jeg er opptatt av tre som ressurs og det grønne skiftet, sier Pettersen, som også røper at han gleder seg til å få prøve å sitte bak spakene i en hogstmaskin.

Han har fått et godt inntrykk av sin nye arbeidsplass.

– Her er det mange flinke, kunnskapsrike og hyggelige kolleger, og jeg er glad for at jeg fikk starte i jobben sammen med Egil, sier Pettersen.

– Vi har behov for Bjørns erfaring med å formidle og å gjøre skogen og skognæringen mer tilgjengelig og forståelig for folk. Skogen er mer enn trær, det er en naturressurs, sier Helene Nygaardsvik Ruud.

Viken Skog har 9.300 andelseiere. Målet er å få enda flere til å forvalte skogen sin aktivt med hogst, planting og pleie.

– Vi trenger å få flere unge til å velge næringen og vil fortelle den nye generasjonen skogeiere hvilke fornybare og bærekraftige ressurser de sitter på. Samtidig er det viktig å jobbe ut mot allmennheten, media og politikere. Kunnskapen om skog, skognæringen og fotosyntesen er stor mangelvare, mener Nygaardsvik Ruud.

Les også

Astrid (42) sa opp jobben og startet eget selskap: – Ikke redd, men spent

Kommentarer til denne saken