Morten (13): Hvorfor blinker ikke folk?

- Husk å blinke i rundkjøringen, oppfordrer Morten Larsen (13).

- Husk å blinke i rundkjøringen, oppfordrer Morten Larsen (13). Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

– Det å blinke i en rundkjøring, bør alle få inn som en vane. Det er utrolig vanskelig for bilister som skal inn i rundkjøringer å skjønne hvor de som ikke blinker skal, sier Morten Larsen (13) i dagens direkte linje.

DEL

Direkte linje

– Hvorfor er det så viktig? For det første, skjer det mange unødvendige ulykker på grunn av dette. Det kommer jo bare flere og flere rundkjøringer, så sannsynligheten for ulykker i rundkjøringene, øker om folk ikke gjør noe. For det andre, har politiet rett til å gi bøter på opptil 2.000 kroner. I tillegg skaper det også usikkerhet for fotgjengere og syklister hvis det er fotgjengerovergang ved rundkjøringen.

– Hensikten med rundkjøringer, er at antall ulykker skal minske og det gjør det, men det oppstår fortsatt mange skumle situasjoner. Det skaper spesielt usikkerhet for folk som øvelseskjører. De har mye å tenke på når de kommer inn i en rundkjøring og da er det utrolig irriterende at noen skal ødelegge for dem. Det er viktig at alle skal være trygge i trafikken!

– Det må bli slutt på slik sløvhet. Folk må bare få det som en vane. Da kommer trafikken til å bli mye tryggere, sier Morten Larsen (13)

LES OGSÅ:

Kanskje kommer IKEA?

– Utflytting fra bykjernen. Ytterligere 12.000 kvadratmeter skal bebygges, og nye kjeder hentes til Hvervenmoen. Alt i regi av Aka AS. Uten plass til andre utbyggere? spør Torgeir Haave Bentsen i dagens direkte linje.

– Aka AS advarer mot å tillate salg av dagligvarer. Trafikksystemet mangler kapasitet. Gjelder dette også på Hvervenkastet, og i Bakkefamiliens tidligere Skeidarbutikk? Coop Extra på Hvervenkastet vil gi masse mennesker en enklere tilværelse. Men forretningsmessig for AKA AS, ikke så greit?

– Med Biltema, Rusta, Europris, Power og Coop Obs bygg allerede på moen -hvilke andre kjeder skal få slippe til? På nedbyggede sandressurser (uff!), og samtidig ytterligere svekke sentrumshandelen. Bilforretninger? Felleskjøpet? Kanskje kommer IKEA?

– Oppfordring til Aka AS: tenk tilflytting av offentlig virksomhet. Kartverket er jo et forbilde. Snakk med kommunen! Handelsgrunnlag 130.000–140.000 personer, ifølge daglig leder Paal E. Haakensen i Aka AS. Ringerikes befolkning X 5. Da blir det ikke mye handel tilbake i bykjernen.

– Kanskje like greit; reduserer trafikkproblemene i byen? sier Torgeir Haave Bentsen.

LES OGSÅ:

Artikkeltags