Gå til sidens hovedinnhold

Dette visste du neppe om brus

Drikker du Fanta i Norge, får du i deg over dobbelt så mye sukker som hvis du drikker Fanta i Storbritannia.

I 2019 skrev Nettavisen sak om at norsk brus er på sukkertoppen i Europa. Nå er det nok en gang bekreftet – av Investigate Europe. De har blant annet sett på brusen Fanta, og det viser seg altså å være store forskjeller innad i Europa.

Norge og Sverige skiller seg ut som verstinger, mens Storbritannia, Spania og Portugal kommer best ut. Det er faktisk over dobbelt så mye sukker i norsk og svensk Fanta som det er i samme brus i de tre vesteuropeiske landene, skriver Nettavisen.

– Dette er overraskende. Det visste jeg ikke! sier Cathrine Borchsenius, klinisk ernæringsfysiolog for Bramat.no, til Nettavisen.

– Tror mange blir sjokkerte

Ifølge Investigate Europe er det 10,6 gram sukker per 100 milliliter Fanta i Norge, mens sukkerinnholdet i Storbritannia er kun 4,6 gram per 100 milliliter. I Spania og Portugal er sukkerandelen 4,5 gram.

Borchsenius sier at det er cirka 2 gram sukker i én sukkerbit. Det vil si at det er omtrent 26 sukkerbiter i en halvliter med Fanta i Norge, mens det er bare drøye 11 sukkerbiter i britisk Fanta.

– Jeg tror at de fleste vet at det er mye sukker i brus, men jeg tror nok at mange blir litt sjokkerte når de skjønner hvor mange sukkerbiter det er i en brus, sier hun, og legger til.

– Folk er generelt ganske bevisst på dette med sukker. Men ikke alle tenker på at når vi får sukker i flytende form som dette, så bidrar det lite til metthet selv om det tilfører en del kalorier.

I Sverige er det litt mer sukker i brusen enn i Norge – 12,3 gram per 100 milliliter. I Danmark, Tyskland og Frankrike, for å nevne noen, er det derimot mellom 6 og 8 gram sukker per 100 milliliter Fanta.

Ønsker mindre sukker i norsk brus

Borchsenius påpeker at brus ikke er sunt uansett, og ikke noe de anbefaler, siden det inneholder kun sukker og tomme kalorier.

– Men det er klart at det ville vært bra hvis sukkerinnholdet i norsk brus var på nivå med Storbritannia. Det er jo en halvering, sier hun.

Borchsenius mener vi helt klart må redusere innholdet av sukker i norsk brus.

– Det kunne vært interessant å ha gjort en smakstest både på barn og voksne, sett hvor mye sukker som «må til», eller omvendt; hvor lite sukker det kan være for at folk fremdeles skal tenke at det smaker brus, sier ernæringsfysiologen.

Sukkerforbruket vårt har imidlertid blitt kraftig redusert over tid, fra 43 til 24 kilo per person per år i perioden 2000-2019, skriver Helsedirektoratet. Sukkerforbruket har gått ned 25 prosent på disse ti årene, og i 2019 utgjorde kostens innhold av tilsatt sukker 11 energiprosent.

– En ytterligere nedgang i forbruket av tilsatt sukker hadde vært fordelaktig, men det er svært gledelig at vi har blitt liggende på et nivå som er så nær anbefalingen på under 10 energiprosent, sier Linda Granlund, divisjonsdirektør i Helsedirektoratet til egne nettsider.

I rapporten «Utviklingen i norsk kosthold 2020» skriver Helsedirektoratet at andelen som drakk brus eller saft med sukker minst én gang om dagen, gikk ned fra 15 prosent i 2015 til 7 prosent i 2019. Nedgangen var størst i aldersgruppen 16–24 år. Flere menn enn kvinner drakk sukkerholdig drikke daglig, og de yngre mer enn de eldre, og de med kortere utdanning drakk mer enn de med lengre utdanningsløp.

Mener sukkeravgiften må øke

Stavanger Aftenblad har også omtalt studien som Investigate Europe har presentert. Jøran Hjelmesæth, leder ved Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold, er bekymret for helsen til barn og unge, og sier til Aftenbladet at politikerne har ansvaret.

Han mener folk velger brus med sukker hvis det er billig nok, og mener sukkerbrus bør være dobbelt så dyrt som lettbrus. At Hjelmesæth ønsker en halvering av prisen for lettbrus, har han også sagt til Nettavisen tidligere.

Men slik blir det ikke. Regjeringen vedtok nemlig kutt i sukkeravgiften, som trådte i kraft ved overgangen til 2021. Det var ikke Hjelemsæth fornøyd med.

– Når sukker og sjokolade blir billigere, kjøper folk mer, det er ubestridt. Særlig blant barn og unge får vi da en vektøkning i befolkningen, og med dette øker vi risikoen for kortere liv og framtidige tilfeller av hjerte- og karsykdommer og kreft. Spissformulert kan du si at vi ofrer barn og unges framtidige helse på grensehandelens alter, sa han til Nettavisen.

1. juli trer også en ny endring i kraft. Da vil man differensiere avgiften på alkoholfrie drikkevarer etter sukkerinnhold. Jo mindre sukker, jo lavere avgift.

I et brev til Skatteetaten i mars i år, skrev Folkehelseinstituttet (FHI) at dette betyr at for eksempel avgiften for lettbrus reduseres med 30 prosent.

– Lokale smakspreferanser

Det er The Coca-Cola Company som produserer Fanta, og Nettavisen har derfor vært i kontakt med kommunikasjonssjef Susanne Klevar i Coca-Cola European Partners Norge.

– Hva er årsaken til at det er så stor forskjell på sukkerinnholdet i Fanta i Norge versus Storbritannia, og ikke lik mengde?

– Sukkerinnholdet for enkelte produkter varierer fra marked til marked, fordi flere av Coca-Cola sine produkter har ulike smaksprofiler tilpasset lokale smakspreferanser, sier hun.

– Hvordan vet dere at nordmenn vil ha så mye sukker i brusen?

– Det er forbrukertester som ligger til grunn for den oppskriften som benyttes, sier Klevar.

Hun påpeker at det er en sukkerfri variant også av Fanta, og at nesten alle nylanseringer de siste tre årene har vært sukkerfrie eller med redusert sukkerinnhold.

– Tar ansvar

Nettavisen viser til Hjelmesæths bekymring for barn og unges helse.

– Dere bidrar jo til at barn, unge og andre får i seg mye mer sukker enn nødvendig. Hva tenker dere om helseperspektivet?

– Vi har et ansvar og vi tar ansvar. Vi gir forbrukerne veldig gode sukkerfrie alternativer, og Norge ligger i sukkerfritoppen med over 60 prosent sukkerfriandel, sier Klevar.

– Denne utviklingen vil fortsette fordi norske forbrukere ønsker gode, sukkerfrie produkter, og fordi konkurransen i markedet er knallhard, sier hun.

Klevar sier at de skal fortsette å ta del arbeidet med å redusere sukkerandelen i brus. Hun viser blant annet til at de i disse dager lanserer en ny smak på Coca-Cola uten sukker med mål om å nå enda flere med den sukkerfrie varianten.

Brand logo

Brand logo

Kommentarer til denne saken