Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Det kuttes altså 278 millioner kroner i planleggingen av fellesprosjektet Ringeriksbanen.
Samtidig viser 2018-tall at det sitter tre planleggere i Hole kommune, 60 ansatte og 107 konsulenter (!) hos BaneNor (de søker fremdeles etter ansatte) som «jobber med saken».
LES OGSÅ: Nye kutt for Ringeriksbanen: – Står ikke ferdig i 2029, sier Morten
Enda et år
Disse skal da altså fortsette med dette enda et år til før regjeringen da neste år igjen kanskje, hvisom atte dersom atte potensielt sett muligens bevilger penger til prosjektet (det har de ialle fall indikert).

Nå gjenstår kun oppløpssiden for FRE16-prosjektet | Næringslivsledere
Jeg kan også snakke som Hareide, men jeg kan også litt matte.
Hva koster ikke en konsulent, og hva koster ikke en ansatt hos BaneNor?
For de av dere som ikke er kjent med sistnevnte, så er det altså selskapet som etter at jernbanereformen ble innført, erstattet Jernbaneverket og NSB, og ble BanerNor og Jernbanedirektoratet (samtidig økte de antallet høyt betalte lederstillinger fra 11 til 27 -med ansvar for nøyaktig de samme arbeidsoppgavene).
LES OGSÅ: Kåre Bech (80) gir ikke opp kampen: – Ringeriksbanen skal gå tvers gjennom eiendommen
Personlig ansvar
Kan det være at norsk økonomi generelt, og samferdsel spesielt, hadde vært tjent med en mye større grad av personlig økonomisk ansvarliggjøring for de arbeidsoppgavene man faktisk er satt til å gjøre, og at dette igjen kunne ha resultert i bedre effekt av hver brukte krone?
Nylig ble det bestemt at vi skal snurpe igjen, men til info: Det renner fremdeles ut i bånn.