Den flunkende nye supersportsbilen til mer enn 50 millioner kroner har rammenummer 38 av totalt 40 produserte biler i verden, og skal kommende helg stilles ut på Oslo Motorshow på Lillestrøm.

Allerede i dag ankommer superbilen messeområdet, etter at Morgan Strand i CT Autotransport i Drammen har hentet den i Malmö, på oppdrag fra eieren, som er forretningsmannen og bilentusiasten Arne Fredly. Han har flere biler av samme merke, blant annet en registrerbar versjon av samme bil. Det er på en måte en snillere utgave av bilen, og koster «bare» rundt 35 millioner, ifølge Vegard Møller Johnsen.

Det villeste du får

Den profilerte bilskribenten fra Vikersund har prøvd en slik bil på Rudskogen, altså den «vanlige», og kan forteller at den er «helt vill», rett og slett.

– Pro-utgaven er noe ganske annet. Det er det villeste du får på fire hjul, bortsett fra Formel 1-bilene. Den er nesten i samme klasse som dem, bare et lite hakk ned. Det er helt insane, sier «Broom-Vegard» til Drammens Tidende.

I flere dager gikk han og ventet på å få se nummer 38 av totalt 40 produserte Aston Martin Valkyrie AMR Pro, før den rullet ned av hengeren til Morgan Strand på Lillestrøm tirsdag.

Konstant gåsehud

– Det er som julekvelden, 17. mai og bursdag på en gang. Man blir jo helt som en guttunge igjen, humrer Vegard.

– Jeg har gått med konstant gåsehud i flere dager, så dette er noe helt spesielt.

Bilen er altså flunkende ny, og ifølge Broom-Vegard har eieren ikke sett den selv ennå.

– Det blir første gangen han ser den nå i dag.

Koster mer enn 50 millioner

Aston Martin Valkyrie AMR Pro koster altså mer enn 50 millioner, ifølge Vegard..

Det er en 6,5 liters hybrid med litt i overkant av 1000 hk.

Med store innslag av karbon i karosseriet, og flere elementer fra Formel 1, stopper vekten på rundt 1000 kilo.

Mer bilporno

– Det gjør at du får et vekt-effekt-forhold på en til en, altså en hestekraft pr. kilo. Det er temmelig ekstremt. Den er flere biler som har høyere effekt, men det er noe med vekt-effektforholdet, og helheten her som gjør denne bilen til noe helt spesielt., forklarer Vegard, og pøser på med mer bilporno:

– I svingene tåler den en G-kraft på 3,5, mens en god sportsbil normalt greier 1,5. Marktrykket er to tonn, det vil si at aerodynamikken øker trykket mot asfalten til det dobbelte av bilens egenvekt.

På plass på bilmessa

Når bilen ankommer Lillestrøm, tar det ikke lang tid før bilen blir polert og shinet etter alle kunstens regler, for å ta seg best mulig ut blant alle de andre fine bilene der inne.

– Den skal stå sammen med den andre Valkyrien til Fredly, så da får vi se den vanlige og Pro-utgaven sammen, sier Vegard, som er på plass med Broom-teamet på bilmessa hele helgen.