Gå til sidens hovedinnhold

Den uendelige historien om bompenger i Hønefoss | Yngve Johannessen

– Nok en gang går Lise Bye Jøntvedt ut og vil gjøre tilgjengeligheten til byen vår dårligere.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Nå skal det stilles med sørgmodig blikk på overskriften, for da får man lettere sympati for sin sak.

LES OGSÅ: Nå vil Lise ha bompenger her: – Skal finansiere ny bybru

Vel, denne diskusjonen har vært oppe tidligere, fra samme person, og med argumenter for at dette skal være til fordel for forretningsdrivende, fordi tilgjengeligheten til sentrum bli bedre.

Dette altså som mening fra Høyre-politiker Jøntvedt.

Dette er en gåte

Det er meg, og jeg vil anta mange med meg, en gåte hvordan bompenger, som øker kostnadene for å nå sentrum for de som bor utenfor, vil være en fordel for forretningsdrivende i Hønefoss sentrum.

Det som vil være fordel for forretningsdrivende i sentrum, er forenkling av tilgangen for alle.

Med alle mener jeg da alle som bor i sentrumsnære boligområder, men som må bruke bil i dag.

Behovet i Hønefoss er kollektivtransport som kan besørge frakt av personer med og uten varer mellom tettstedene rundt sentrum og Hønefoss sentrum.

Det snakkes fint lite om hvordan vi kan forbedre kollektivtransporten, med en kostnad som blir akseptabel for brukerne.

Hva vil ha størst og best effekt?

Det er ingen som vet hvilket tiltak som vil ha størst og best effekt for sentrumsbaserte forretninger, men å legge til en setning som forteller at en innskrenkning i tilgangen er en forbedring av den nevnte tilgangen høres merkelig ut.

Jeg skjønner at Lise Bye Jøntvedt brenner for bompengefinansiering, og jeg skjønner også argumentet som går på hvem som skal finansiere utviklingen.

Det jeg sliter med å forstå, er denne påståtte sammenhengen mellom økt kostnad for å bruke sentrum og økt trafikk som følge av denne økte kostnaden.

Dersom man skal bruke bompenger som middel for å få ned trafikken, bør det i det minste være en klar ærlighet om at målet er å senke trafikken, for det er vel ingen logikk i at den vil øke som følge av nettopp bompenger.

Synkroniserte fotobokser

Et motforslag kan jeg gjerne komme med i samme slengen, og det håper jeg Lise Bye Jøntvedt vil svare på.

Hva med å sette opp fotobokser, eller en annen form for synkronisert bomring, på alle innkjøringene til Hønefoss sentrum. Altså, ved sykehusbakken, Veienmarka, Klekken/Vesternbakken og Hønengaten.

Disse konfigureres på samme måte som gjennomsnittsmålinger på landeveiene.

Eksempelvis kan man da si at dersom du kjører inn i en målestasjon, og ut gjennom en annen på kortere tid enn 30 minutter, kan du belastes med en avgift, fordi du da har brukt Hønefoss som gjennomkjøring til en annen bydel.

Mer enn 30 minutter

Dersom du oppholder deg mer enn 30 minutter innenfor «bomringen» har du ærend i Hønefoss sentrum, som da betyr at du legger igjen penger hos lokale forretninger, som igjen gir skattepenger til Ringerike kommune.

Dersom alternativet er at enda flere som bor utenfor denne bomringer velger Sandvika Storsenter eller Buskerud Storsenter, bør regnestykket være enkelt.

Mulig forslaget er naivt, men det bør i så fall argumenteres godt for å få en ren bomløsning direkte på brua til å være mer rasjonell.

Provoserende tiltak

Slik det står seg nå, vil forslaget til Bye Jøntvedt bare være enda ett i rekken av provoserende tiltak som innskrenker tilgang til sentrum, og som vil bidra til dårligere besøk, noe som går ut over både sentrumsbutikker og dermed også skattekassen til Ringerike kommune.

Les også

Lise får så hatten passer etter bompenge-utspill: – Det var bare det som manglet

Dette er min mening, og ikke noen bastant påstand, men jeg klarer ikke med min beste vilje se logikken i at en bomring på bybrua vil øke trafikken til sentrum, når hensikten med bomringen er en blanding av innskrenking av trafikk og innhenting av kapital til finansiering.

Kommentarer til denne saken