Gå til sidens hovedinnhold

CO₂-replikk: Pedagogisk feil å presentere det tallmessig slik | Erling Kongshaug

Artikkelen er over 1 år gammel

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Jo Heringstad har et godt innlegg 20. juli, selv om han mener at min forståelse av de globale CO₂-risikonene er mangelfull. Det må jeg gi han delvis rett i.

Han oppgir at CO₂- utslippet globalt økte med to prosent fra 2017-18. Det er nok riktig matematisk, men etter mitt syn pedagogisk feil å presentere det tallmessig slik.

CO₂-mengden i atmosfæren er på ca. 0,035 prosent +/-, et lite tall for folk flest. Dersom CO₂-mengden i tidsrommet økte fra eksempelvis 0,036 – 0,037 prosent i, gir det en prosentvis økning på ca. 2,8 prosent, men som to ulike tallbilder.

Faktiske tallverdier er en fordel i alle sammenhenger vil jeg påstå.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.