Gå til sidens hovedinnhold

Brakar og manglende folkeskikk

- Etter forrige innlegg om Brakar, og svar fra Brakar, hadde jeg bestemt meg for å la ballen ligge.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Ikke fordi jeg på noen måte var fornøyd med svaret, men fordi det åpenbart ikke spiller noen rolle hva undertegnede sier og mener. Dessuten tar jeg ikke bussen.

Helt til jeg måtte ta buss en dag. En aktivitet som bør være, om ikke hyggelig, så hvert fall ganske begivenhetsløs.

LES OGSÅ: Monopolbedriften Brakar | Tomas Bråten

Jeg kjøpte billett på appen, og skjønte fort når bussen kom at jeg skulle bruke bakdøren. Det skjønte jeg fordi døren foran forble lukket, og sjåføren stirret hardnakket rett fram!

Går inn bak

Jeg går inn bak, lurer på om jeg kan få validert eller vist fram billetten på noe vis, men det er åpenbart helt uinteressant. På returen litt senere tenker jeg at jeg vet hvordan det foregår, og gjør som jeg tydeligvis skulle.

Dog har en annen sjåfør et annet syn på saken. Han brøler til meg (ikke snakker, ikke roper, men brøler) at han ikke har sett billetten, og hva jeg tror jeg driver med.

LES OGSÅ: Ikke vår policy å sette igjen 13-åringer | Brakar

Selvfølgelig viser jeg han billetten i speilet, men teite meg da, som ikke forstår at jeg må trykke på den knappen det står «kontroll» på først. Ingen fare, det vet jeg nå.

Hvorfor ikke være hyggelig?

Det fikk jeg grundig beskjed om. Så nå skal jeg også brøle litt, for det er tydeligvis sånn vi kommuniserer med Brakar:

«HVA I ALL VERDEN ER DET DERE DRIVER MED? Det må da kunne gå an å vise et minimum av folkeskikk.

Hadde det vært grusomt for denne sjåføren å be om å få se billetten på en hyggelig måte?

Ikke noe sted på bussen fant jeg noe oppslag om at det var det jeg skulle gjøre, og jeg skulle jo heller ikke gjøre det 4 timer tidligere.

Legger seg flat

Siden det nå ble et innlegg til, så kunne jeg tenke meg å svare Terje Sundfjord i Brakar på et par ting.

  1. «Vi gjør ikke annet enn å legge oss flate», sier du. Og så kommer du med nok en unnskyldning med hvordan sjåførene behandles. Mulig det er bare meg, men det hadde sett så mye hyggeligere ut om dere bare hadde sagt unnskyld og faktisk lagt dere flate. Tviler ikke på at dere har beklaget til både passasjer og foresatte, det er jo pent gjort.
  2. Det er ikke jeg som skriver at Brakars policy er å sette igjen 13-åringer. Det er sjåføren av bussen som sier dette til 13-åringens far. Ifølge bussjåføren var det selskapets policy ikke å slippe folk om bord uten billett.
  3. Takk for komplimenten og tilliten, men det er ikke jeg som har trukket inn Forbrukerrådet. Det var det Ringerikes Blad som gjorde. Men nei, ikke alle kollektivselskaper opererer på samme måte. Hvert fall Ruter har billettautomater stående på de fleste stasjoner. Jeg forstår at det ikke er realistisk for dere, jeg bare irriterer meg over slike utsagn.

Hvordan skal Brakar kommunisere?

Det er ikke denne konkrete saken som plager meg, jeg tviler ikke på at dette er oppe og avgjort med de involverte.

Det som plager meg er Brakars kommunikasjon med sine passasjerer og generelt publikum.

Les også

Aksel (13) ble forlatt alene midt i byen: – Skikkelig kjipt

Avslutningsvis; nei beklager altså, jeg kommer nok ikke til å gi dere så mange flere sjanser. Jeg prøvde, og ble brølt til.

Jeg skulle så gjerne lagt ved alle kommentarer og meldinger jeg har fått fra andre om opplevelser med Brakar. Og jeg skulle med glede lagt ved en del av mailkorrespondansen jeg har hatt med deres kontor tidligere, men føler meg i grunn ganske ferdige med Brakar nå.

Ønsker meg en anbudsrunde

Jeg skulle bare ønske at de faktisk ble holdt ansvarlig for å besørge kollektivtransporten på en noenlunde kundevennlig måte.

Og helt til slutt: Jeg skulle ønske kollektivtransporten her i «gamle» Buskerud kunne legges ut på anbud, jeg tror det hadde vært sunt med litt konkurranse.

Brakar svarer: - Ingen instruks

Sjåførene har ingen instruks om å be om å få se billett. Det har vært påstigning bak uten å vise billett mer eller mindre siden mars 2020.

Det er derfor dessverre ukjent for oss hvorfor sjåføren ber om å få se den. Det er heller på ingen måte akseptabelt å rope til kunder. Denne hendelsen vil bli tatt opp med Vy Buss som har arbeidsgiveransvaret for sjåførene.

Alle busser som kjører for Brakar skal ha oppslag på fordøren om at det nå er påstigning bak. Dette skal også være på alle busser i Ringerike og omegn, men vi vil sjekke opp at dette er i orden.

Til slutt vil vi takke kunden for at han som sjelden busskunde brukte appen og kjøpte billett, og da er det ekstra trist at han hadde en dårlig opplevelse på bussen. Slik skal det ikke være!

Kjersti D. Nordgård
salgs- og markedssjef
Brakar AS

Kommentarer til denne saken