Gå til sidens hovedinnhold

– Bør ikke starte for hardt ut med diett eller intens trening

Artikkelen er over 5 år gammel

For Joakim Pedersen (17) har trening og kosthold blitt en viktig del av hverdagen. Men han advarer også mot å gå for langt.

Den 2. mai 2015 deltok Joakim Pedersen (17) på et stevne kalt «Nasjonalt utstyrsfritt», som er Norges største utstyrsfrie arrangement innenfor styrkeløft, med 259 påmeldte løftere.

Der endte han med en 3. plass sammenlagt, og slo norgesrekord i benkpress i sin klasse.

LES OGSÅ: ME-syk: Lå i senga i et halvt år

Godt styrkemiljø

Joakim forteller at styrkeløftmiljøet har tatt seg opp veldig her i distriktet og det er nå stiftet en klubb som heter Ringerike Atletklubb, som tilbyr vektløfting og styrkeløft.

Vektløfting er rykk og støt, mens styrkeløft er knebøy, benkpress og markløft.

– Innenfor styrkeløft så snakker vi om to forskjellige måter å løfte på, nemlig med og uten utstyr. Når man løfter utstyrsfritt løfter man med en løftesinglet som ikke skal ha noen elastisk funksjon, og man kan frivillig bruke håndleddsstøtte, belte, løftesko eller kalk for bedre grep, motsetning til når man løfter med utstyr der man har egne drakter som kan øke løftene opp til 30 %, forklarer Joakim.

LES OGSÅ: – Kan bety økt frafall i skolen

Treningen ble seriøs

Han har trent siden november for tre år siden. Det startet med å dra på Elixia etter skoletid sammen med resten av kompisene, til at det ble mer og mer seriøst.

Til slutt endte det med å trene styrke syv ganger i uken, som i lengden ikke gikk, og nå har han fem styrkerelaterte økter i uken.

– Ikke start for hardt med verken diett eller trening. Dette vil drepe lysten og motivasjonen og treningsgleden går bort. Man skal trives på trening og man skal trene fordi man selv har lyst til det, råder Joakim.

LES OGSÅ: Født med deformert brystkasse

Hverdagen endret seg

Styrketreningen har vært en stor belastning på kroppen, og det er viktig med restitusjon.

Han begynte selv å se de største fysiske endringene etter han hadde trent i tre-fire måneder. Mye i livet hans har forandret seg.

– I en alder av 14 år veide jeg 97 kg, og hverdagen min besto som regel av spilling, se på tv og altfor mange mellommåltider. Nå handler hverdagen min stort sett om trening, og selv om jeg ikke følger en spesiell diett så er jeg opptatt av å spise nok og opprettholde et stabilt væskeinntak. Jeg bruker kosttilskuddene kreatin, BCAA og protein, sier han.

– Det er delte meninger om dette er nødvendig, men jeg mener aldri at kosttilskudd kan erstatte vanlig variert kost, og derfor blir jeg ofte sett med en matboks full av kylling, ris og brokkoli når jeg vandrer rundt i skoletiden, legger h

an til.

Psykisk krevende

Joakim forteller at treningen har krevd mye av han psykisk, kanskje mer enn fysisk.

– Jeg har prioritert trening framfor mye. Det har gått på bekostning av det sosiale, men også skole. Det er dette jeg vil drive med, og derfor har det alltid stått øverst på lista.

Når trening blir en så stor del av hverdagen, er det viktig for Joakim å ha gode støttespillere.

– Når det går dårlig på trening, så synker humøret mitt drastisk og jeg havner i perioder hvor motivasjonen kanskje blir dekket litt til og hvor jeg egentlig bare vil gi opp. Jeg har støttespillere som alltid vil muntre meg opp til å fortsette, så etter en dag eller to i tenkeboksen så er jeg som regel tilbake. Mine viktigste støttespillere har vært kompiser, familien og treneren min Kent Inge Eidsaunet, avslutter Joakim.

LES OGSÅ: Barbie-mus

Treningsentusiastens beste tips

– Finn deg gjerne en treningspartner, så kan dere dra hverandre med på trening.

Joakim Pedersen (17) har også noen tips til de som ønsker å trene mer seriøst.

Han påpeker at om man ønsker å trene mer seriøst og generelt bli sterkere er det nødvendig å gå hardt i seg selv, og bestemme seg for å jobbe målrettet og komme inn i sunne rutiner.

– Gjør det til en vane å trene. Finn deg gjerne en treningspartner så kan dere dra med hverandre på trening. En dag uten trening er jo en dag uten mening, smiler Joakim lurt.

Planlegging av treningen

Neste tips fra Joakim er å finne det treningsoppsettet som passer deg best. Han har trivdes godt med sitt oppsett.

– Treningsoppsettet som fungerer best for meg og mine mål er målrettet trening mot maksimal styrke, noe som gjør at jeg må senke antall repetisjoner så jeg trener nærmere 1 RM (personlig rekord/maksløft). Dette gjør at resultatene blir mer synlig på antall kilo man har på stanga, versus hva man ser i speilet når man poserer. Min favorittøvelse er skråbenk med hantler, som jeg kjører som fire sett og åtte repetisjoner, da dette er en del av de assisterende øvelsene jeg har ved siden av baseløftene som jeg løfter når jeg konkurrerer (knebøy, benkpress og markløft).

 – Treningshemmeligheten er å restituere godt, spise bra og ikke minst mye, men kvaliteten på øvelsene man gjør er også viktig. Løft tungt på de store øvelsene, men hold vekten lavere på de mer konsentrerte øvelsene, forklarer Joakim.

LES OGSÅ: Det kan bli for mye av det gode (og her er en slik historie)

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.