Bjørn Kjos ved hovedkontoret på Fornebu.
Frode Johansen

«Kjoser'n» har Ringerike på radaren

Det er smilet, ikke pilotbrillene som er hans varemerke. Men selv skulle han gjerne tatt over roret bare en siste gang.
Publisert
DEL

I sommer fylte soknedølen Bjørn Kjos 70 år. Her må vi selvsagt presisere at han de siste 45 årene har bodd utenfor Ringerikes grenser, men når vi møter ham på hovedkontoret på Fornebu tidlig en tirsdag morgen, er han tydelig på at Oslo-tilværelsen ikke har kunnet fravriste ham identiteten som ringeriking. Da er det bare å puste lettet ut, er det ikke? Han er fortsatt litt «vår».

– 70 år, da er det vel på tide å tenke på å trekke inn årene?

– Ha! Nei, jeg har ingen planer om bli pensjonist enda. Men for all del, jeg har ikke tenkt til å holde på like lenge som Olav Thon!

Faktaboks

Navn: Bjørn Kjos

Alder: 70

Bor: Oslo. Født og oppvokst på Sokna i Ringerike.

Sivilstand: Gift med Gerd Kjos. Har tre barn.

Yrke: Administrerende direktør i Norwegian. Var en av grunnleggerne av selskapet i 1993. Styreleder fra 1993-1996. Kjos har 20 års erfaring fra advokatyrket, og fikk møterett for Høyesterett i 1993.

Han var jagerflyger i 334-skvadronen i seks år, og er utdannet jurist fra Universitetet i Oslo.

Den karakteristiske latteren ljomer i veggene på møterommet. Det gir en liten mulighet til å studere karikaturene på veggene.

Det harseleres med konkurrenter i stort monn. Forhandlingspartnere kan lett føle seg som underdogs i et slikt rom.

– Så lenge jeg har en driv og er motivert. Uten det vil jeg ikke ha noe her å gjøre. Vi planlegger stadig nye ruter, er hele tiden i forkant av utviklingen. Det må vi være.

Opp i det blå

– Apropos utvikling, hva tror du blir det viktigste for ringeriksregionen når ny E16 og bane kommer?

– Jeg tror det aller viktigste er å hekte seg på Oslo, og alt som skjer der. Ikke havne i periferien.

– Hva skjer med flyprisene når tognettet bygges ut? Og burde vi ikke egentlig ta toget oftere enn flyet av hensyn til miljøet?

– Det koster akkurat like mye å ta toget! parerer

Han kan brumme, men er mest blid. Bjørn Kjos har vært administrerende direktør i Norwegian siden oktober 2002, og har foreløpig ingen planer om å innta pensjonistenes rekker.

Han kan brumme, men er mest blid. Bjørn Kjos har vært administrerende direktør i Norwegian siden oktober 2002, og har foreløpig ingen planer om å innta pensjonistenes rekker. Foto:

han raskt.

– Vi jobber stadig med å redusere utslippene. I fjor ble Norwegian kåret til det mest miljøvennlige transatlantiske flyselskapet av The International Council on Clean Transportation (ICCT).

– Er du selv glad i å reise?

– Jo, jeg er jo det.

Smilet er tilbake. Men så nøler han litt:

– Men jeg reiser jo mest i jobbsammenheng. Vi har et sted i Spania, da. Og New Yorker en flott by.

– Men ferie for meg, det er å seile, forteller han.

Eggemoen-alternativet?

Selv om nettopp ferie åpenbart er unntaket framfor regelen. Og en mann som har ledet et flyselskap mot stadig nye høyder, har vel noen råd til lokalt næringsliv og regionale utviklere som vil løfte by og bygd?

– De må tørre å prøve. Det vil ta tid, så det gjelder å ikke gi seg. Tenk langsiktig, er hans råd.

God gammeldags stå-på-vilje, altså.

– Hva med Eggemoen, hvilke

utviklingsmuligheter som flyplass finnes her, etter din mening?

– Eggemoen lider nok under avstanden til Gardermoen og Oslo. Det blir rett og slett for nært.

– Så vi får aldri se en norsk Dreamliner lande der oppe?

Spørsmålet er flåsete. Og da får man svar.

– Det der er en stor misforståelse. Norwegian er ikke et norsk flyselskap. Virksomheten er organisert med datterselskaper i Sverige, Danmark, Finland, Irland, Storbritannia og Singapore. Og i Norge.

Og da får man også svar på den høye reiseaktiviteten.

LES OGSÅ: Alle vil ha en bit av Bjørn Kjos

Arvtakere?

Bjørn Kjos i dag

I 2015 utga han boken «Høyt og lavt» hvor han skriver blant annet om barndommen på Sokna, men fokuserer mest på kampen mellom Norwegian og SAS.

I september utvidet Norwegian rutetilbudet i Spania, som dermed er et av de viktiste satsningslandene for lavprisselskapet i tiden som kommer. Kjos satser også på å øke det oversjøiske nettverket ved å inkludere ruter til Sør-Afrika og Sør-Amerika.

– Du har en datter i selskapet, pilot. Og en sønn i administrativ stilling. Ser du for deg at en av det to kan ta over sjefsposisjonen en vakker dag?

– Det er ikke noe jeg tenker på. Der handler det om hvem som er best egnet, ikke om det er min datter eller sønn. Stillingen går ikke i arv.

– Hvordan er du som sjef?

– Det må du spørre de ansatte om!

– Men jeg krever nok mye av mine medarbeidere, innrømmer han.

– Du er tidligere jagerpilot, drømmer du om å sitte i cockpiten igjen?

– Ja, det vil jeg nok alltid gjøre. Ingenting kan måle seg med å fly.

Administrerende direktør i Norwegian Bjørn Kjos.

Administrerende direktør i Norwegian Bjørn Kjos. Foto:

Artikkeltags