Gå til sidens hovedinnhold

Bjørn Tore advarer mot frekk svindel: – Dette hørtes veldig ekte ut

Svindlere gjør seg stadig mere flid for å framstå som troverdige. Denne uka ble Bjørn Tore Larsen i Hønefoss oppringt av «Oslo-politiet».

Larsen forteller at han vil advare andre mot det som framstår som både troverdig og tillitvekkende – om en ikke er mistenksom av natur.

– Jeg fikk en telefon fra 22 90 60 50. Det sto i mitt display at det var fra politiet i Oslo, og nummeret stemmer med deres sentralbord, forteller Larsen.

Mannen som ringte presenterte seg som Kristian Brekke, og oppga «sitt» politinummer; BP365.

LES OGSÅ: Omfattende SMS-svindel sprer seg: – Stadig bedre norsk, men lenkene er ondsinnet

Satt på en del opplysninger

– Mitt navn skulle ha kommet opp i forbindelse med en sak de jobbet med om lån i Bank Norwegian. Han ville ha bekreftet at det stemte at jeg hadde søkt om et lån på 150.000 kroner, forteller Larsen.

Mannen som ringte hadde allerede navn, adresse og telefonnummeret til Bjørn Tore. Dette er enkelt tilgjengelig for alle. Men nå ville han for undersøkelsenes skyld ha noen flere opplysninger. Blant annet personnummer.

– Jeg sa at han hadde feil person, at jeg ikke hadde søkt noe lån. Jeg sa også at jeg gjerne ville ringe tilbake til nummeret han ringte fra for å verifisere at han faktisk ringte fra politiet. Det kunne jeg ikke, for han ringte fra såkalt kryptert linje. Mannen som ringte snakket norsk, men med en liten sleng som gjorde meg mistenksom på at det ikke var Kristian Brekke som ringte, forteller Larsen.

LES OGSÅ: Koronasvindel: Disse lenkene må du for all del ikke klikke på

Skremt

Han synes det er skremmende at samtalen tilsynelatende kom fra politiet, og ønsker å advare andre.

– Jeg var umiddelbart mistenksom, men tenker det er fort gjort å la seg lure også. Han spurte om jeg hadde mottatt mistenkelige samtaler i det siste, og jeg svarte at jeg hadde fått en pussig oppringing fra italiensk nummer. Da mente han at telefonen kunne være rammet av trojanske hester.

– Jeg har snakket med en som kan mer data enn meg, og han sier at det ikke er noe gærent med telefonen min og at dette er bare svindel, sier Bjørn Tore.

Han kontaktet både Bank Norwegian og Oslo-politiet etter den spesielle samtalen.

– Begge takket for at jeg sa fra, og sa at dette var ikke fra dem – men forsøk på svindel, sier Larsen.

Les også

Har du fått denne meldingen, kan du bare slette den

– Observant

Melita Ringvold, pressekontakt i Bank Norwegian bekrefter dette.

– Vi er dessverre utsatt for en del forsøk på svindel. Vi ber kunder være observante både for svindelforsøk på nett og på telefon. Verken vi, politi eller andre banker vil noen gang be deg oppgi eller bekrefte personopplysninger via telefon eller e-post, sier hun, og sender samtidig en takk til Bjørn Tore Larsen.

– Det er veldig bra at han var observant, og vi takker for at vi har fått beskjed. Bevisste kunder vil gjøre svindlernes jobb mye mer krevende, sier Ringvold.

Roser Bjørn Tore

Christina T. Rooth, Politiinspektør og næringslivskontakt i Oslo politidistrikt, sier at politiet eller andre aldri ringer for å få sensitive opplysninger på telefon.

– Oppgi aldri det til noen som kontakter deg. Vi ber aldri om sånt verken på telefon, SMS eller e-post, sier Rooth.

Hun roser Bjørn Tore Larsen for å ha gjort alt riktig da han ble kontakten.

– Han var mistenksom, oppga ingen sensitive opplysninger, ga beskjed til både banken og politiet – og tok kontakt med en venn som kunne gi gode råd, roser hun.

– Misbruker tillit

Politiet har opprettet en egen portal for å informere eller tipse om slike hendelser. Nettadressen er tips.politiet.no.

– Vi tar gjerne imot tips også, helst via vår nettside, sier hun.

– Hva tenker du om at svindlerne her tilsynelatende ringer fra Oslo politidistrikt?

– Svindelforsøket er alvorlig misbruk av politiets tillit. Det er absolutt ikke bra, men vi ser at svindlerne gjerne bruker numre som folk har stor troverdighet til. Det har vi sett i flere sammenhenger, og skjer også med banker. Det er veldig smart å ta kontakt tilbake – da vil en oppdage at det er svindel, sier hun.

Les også

Ingerid (22) advarer etter at hun selv ble lurt: – Mange bestiller på nett

Svindlerne kan enkelt utgi seg for å ringe fra et hvilket som helst telefonnummer. Ofte benytter de norske mobilnumre og fastnett numre for å skape troverdighet, og få folk til å besvare.

Politiet viser også til en brosjyre som politiet har laget for å informere om og forebygge mot svindel av eldre.

– Eldre er en gruppe som svindlere retter seg spesielt mot, og målet er å få tak i pengene dine. Svindelmetodene er oftest telefon- og nettsvindel. Det generelle rådet er «stopp – tenk – sjekk», sier Rooth.

Politiets råd mot bedrageri og svindel

Ikke gi koden og passordet til din BankID til noen som ber om dette, uansett hvem som spør. Hvis noen spør om dette, er det en svindler. Det samme gjelder hvis du bruker BankID på mobil. NB! Ingen kjenner kodeordene som kommer fram på din telefon - ikke banken, BankID eller andre.

Digital informasjon kan lett forfalskes – vurder alltid informasjonen nøye.

Du trenger ikke sitte alene med disse vurderingene. Ring en god venn, noen i familien eller banken for å rådføre deg hvis du er i tvil.

Oppgi aldri sensitiv informasjon til noen som kontakter deg. Seriøse aktører ber deg aldri oppgi slik informasjon på telefon eller gjennom en lenke de sender deg på SMS eller på e-post. Er du i tvil om det er banken som ringer deg, bør du selv kontakte banken på kjent nummer.

Ikke stol på de som ringer, sender e-post eller SMS og som sier at de skal hjelpe deg med din PC. Dette er alltid svindel. Husk å etablere en totrinnsbekreftelse på alle nettsider som tilbyr dette. Totrinnsbekreftelse (autentisering) er et ekstra sikkerhetsnivå for innlogging.

Kilde: Brosjyre som politiet har utarbeidet sammen med Telenor og DNB

Politiet: Dette er de vanligste svindelmetodene

Phising (fiske etter informasjon)

Svindlerne sender deg en e-post eller SMS, gjerne fra et kjent merkevarenavn for å skape troverdighet. Meldingsinnholdet er forlokkende og svindlerne spiller ofte på fristelser, nysgjerrighet eller frykt. Typisk innhold kan være at du har ubetalt porto, eller at du må oppdatere betalingsopplysningene dine for å hindre avslutning av et abonnement eller en konto.

Formålet til svindlerener er å få deg til å trykke på en lenke. Trykker du på lenken ledes du til en nettside som svindlerne har kontroll på. Dette kan være en kopi av en velkjent nettside hvor du blir bedt om å skrive inn brukernavn, passord og kortinformasjon.

Gjør du det, får svindlerne kontroll på opplysningene dine, og kan misbruke disse. Svindlere kan også utgi seg for å være fra banken for å få deg til å gi fra deg BankID på en falsk nettside som ligner bankens.

Misbruk av norske numre

Svindlerne kan enkelt utgi seg for å ringe fra et hvilket som helst telefonnummer. Ofte benytter de norske mobilnumre og fastnettnumre for å skape troverdighet, og få oss til å besvare.

Svindlerne vil typisk presentere seg som medarbeidere i Microsoft eller en annen teknisk support. Deretter vil de si du har et alvorlig problem med PC-en din, og at de kan fikse det. Målet er å få deg til å røpe informasjon de kan misbruke, eller de vil sende deg en lenke som de vil du skal trykke på. Trykker du på lenken får svindlerne kontroll over PC-en din, og vil stenge deg ute. De presser deg deretter for penger mot at de skal gjenåpne.

Investeringsbedrageri

Det finnes mange falske annonser som misbruker navn og bilde til kjente personer som deler investeringstips, etterfulgt av en påstand om at banken din ikke vil at du skal kjenne til denne måten å investere på.

Det er enkelt å sette inn beløp, og om du ikke klarer det selv, blir du kontaktet av hyggelige personer som hjelper deg. Disse later som de bryr seg om deg og innbyr til tillit. De de egentlig gjør, er å få deg til å overføre pengene dine til falske investeringer - sik at du aldri får dem igjen. De kan også spørre om passordene dine, eller få deg til å laste ned et program som gjør at de får kontroll over PC-en din. Her er det bare å legge på røret.

Kjærlighetssvindel eller noen som er i nød

Dette er en kynisk form for bedrageri som spiller på folks ønske om å bli likt eller elsket. De spiller også på folks ønske om å hjelpe andre. Svindleren påstår gjerne at han er NATO-soldat som trenger penger for å komme hjem. Svindlerne bruker tid på å bygge tillit, og det kan være vanskelig å avsløre hensikten bak. Til slutt vil de be om penger. Hvis du er i tvil, rådfør deg med noen du stoler på.

Har du blitt avstandsforelsket, og avtalt å treffes? Skjer det noe rett i forkant av dette? Gjentar historien seg? Er svaret ja på noe av dette, er du trolig i ferd med å bli svindlet.

Kilde: Brosjyre fra politiet, utarbeidet i samarbeid med DNB og Telenor

Kommentarer til denne saken