Det kan bli dyrt å ikke sjekke dybden på dekkene

Det kan bli dyrt å ikke ha gode nok dekk.

Det kan bli dyrt å ikke ha gode nok dekk. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Kan du regelen for mønsterdybde?

DEL

Våren er tid for dekkskift. For de fleste av oss er det nå på tide å få av vinterdekkene, og sette sommerdekkene på bilen.

Da har du også en god anledning til på sjekke mønsterdybden på sommerdekkene. Er den for dårlig, må du kjøpe nye dekk, skriver Broom.

– Dessverre er det nok slik at mange bare bytter dekkene, uten å sjekke noe som helst. Og det kan fort straffe seg, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.
 

3.000 kroner i gebyr

Én ting er at bilen din får dårligere kjøreegenskaper på slitte dekk. Blir du stoppet med dekk under minimumskravet, vanker det også en svært kjedelig regning.

– Loven er klar og tydelig: Da det blir et gebyr på 750 kroner, per dekk. Hvis alle fire dekkene er under kravet, blir det altså 3.000 kroner. Og så må du ut og kjøpe nye dekk. Da er det smartere å ha orden på tingene i utgangspunktet, sier Benny.

Dekk er ferskvare

Kravet til mønsterdybde på sommerdekk er minimum 1,6 millimeter. Men mange anbefaler å bytte før man kommer så langt:

– Ganske mange kjører også rundt med skjevslitte dekk. Husk: Da må du måle der dekket er mest slitt. En annen ting: Hvis mønsterdybden nå bare er litt over 1,6 millimeter, er det gode muligheter for at du havner under denne grensen i løpet av sommeren. Da skal du heller kjøpe nye dekk nå. Det hjelper ikke å ha en moderne og sikker bil med trygge kjøreegenskaper, hvis dekkene ikke er gode nok. Husk også at dekk også er ferskvare. Mer enn fire-fem sesonger bør du ikke bruke dem, mener Benny.

Øker bremselengden

Dekkene påvirker bilens kjøreegenskaper. Må du bråstoppe, er det store forskjeller mellom nye og slitte dekk.

LES OGSÅ: UP-lederen om dekkskifte: – Det handler om sikkerhet

På våt sommervei vil du ha cirka to og en halv billengde ekstra bremselengde med dekk som er slitt ned til 1,6 millimeter, sammenlignet med nye dekk.

Ofte er det små marginer ute i trafikken. Da kan også forskjellen mellom gode og slitte dekk være avgjørende.

Slik skifter du dekk

Video: Lær å skifte hjul med Marius Aasen:

    Marius Aasens huskeliste

    1) Sørg for at bilen står helt rett, og på et fast underlag. Håndbrekket må være dratt til, så bilen står stille.

    2) Løsne eventuelle pyntedeksler og løsne boltene så de ikke sitter helt fast lenger. Ikke skru disse helt ut før du har fått opp bilen med jekken.

    3) Sett jekken på plass. Hvis ikke bilen har et eget sted som jekken skal plasseres, så finn et flatt sted som er solid nok til å kunne brukes. Er du i tvil, kan du sjekke bilmanualen for plassering.

    4) Løsne alle bolter og ta de ut, legg boltene på et sted hvor de er frie fra smuss og skitt.

    5) Løft dekket av, og sett på det nye.

    6) "Fest" hjulet med en bolt øverst slik at det ikke faller av, snurr hjulet deretter en halv omdreining, og fest bolten i toppen. Fest deretter resten, annehver bolt, eller fest dem i et stjernemønster, skru helt inn til det sitter + en kvart omdreining. Det kan være lurt å bruke en momentnøkkel.

    7) Slipp bilen ned på bakken og dra til boltene så de sitter godt, benytt stjernemønsteret igjen.

    8) Sjekk lufttrykket umiddelbart, så du vet trykket er slik det skal.

    9) Ettersjekk boltene når du har kjørt en liten stund, så du vet alt sitter som det skal. Det er ikke sikkert du trenger å dra til noe mer.

    Artikkeltags