Fristen går ut 15. januar. Etter det kan ikke banken tilby tjenester til kunder som ikke har levert inn kopi av passet sitt eller annen gyldig identifikasjon. Førerkort og bankkort er som oftest ikke godt nok.
– Vi sender nå ut fysisk brev til kundene som ikke har registrert ID-dokument så langt, slik at de har mulighet for å komme innom før fristen. Hvis de ikke gjør det, vil kontoene bli midlertidig stengt. I disse tilfellene vil heller ikke betalingskort knyttet til konto fungere, sier Steinar Haugli, administrerende banksjef i SpareBank 1 Ringerike Hadeland, i en pressemelding.
LES OGSÅ: Lokal bank frykter svindel: Nå må flere tusen ringerikinger innom med passet sitt
De nye og strengere legitimeringskravene skal hindre svindel. Flere banker har de siste ukene oppfordret sine kunder til å komme innom med passet sitt. Også Sparebank 1 har jobbet mye med dette.
65.000 kunder
– Det er sendt ut melding til kunder i nettbank, det er sendt SMS, og i løpet av de siste månedene er mange tusen kunder kontaktet via telefon. Banken har omkring 65.000 kunder i sin kundebase. De fleste av disse er gyldig legitimert, men fortsatt er det en del kunder som ikke har registrert gyldig identifikasjon, opplyser Haugli.
Banken bryter hvitvaskingsloven dersom den yter tjenester til kunder som ikke er tilstrekkelig legitimert. Også BankID kan bli sperret.
Kontoen vil kunne åpnes igjen så snart gyldig ID er framvist, påpeker lokalbanken.
– Beklager
– Vi beklager å måtte informere om mulig stenging, men dette er realiteten for å være lovoppfyllende fra januar, sier banksjefen.
Banken presiserer at dette kun gjelder kunder som blir kontaktet av banken.
– Vi oppfordrer derfor alle kunder som nå får brev fra oss om å ta kontakt så snart som mulig, slik at vi kan jobbe med eventuelle individuelle løsninger før fristen, avslutter Haugli.
Pass eller førerkort?
Pass er eneste gyldige legitimasjon for BankID-kunder med avtaler som ble opprettet etter 1. mars 2007, opplyser banken i pressemeldingen.
– For bankkunder uten BankID, og for BankID-kunder som opprettet tjenesten før 1. mars 2007, er kravet «gyldig legitimasjon», som er nærmere opplistet i Hvitvaskingsloven. Denne listen inneholder blant annet førerkort og bankkort med bilde fra annen bank, melder Sparebank 1 Ringerike Hadeland.