Selv om samferdselsminister Jon-Ivar Nygård ønsker å overføre prosjektet til Bane NOR, sitter prosjektdirektør Hans-Egil Larsen stille i båten. Enn så lenge, inntil statsbudsjettet er på plass.
– Først og fremst forholder Bane NOR seg til at det ikke er noe avklart før endelig statsbudsjett er på plass, sier Bane Nor-direktør Hans-Egil Larsen, til Ringerikes Blad onsdag.
LES OGSÅ: Kirsten trosset sykdommen for å demonstrere: – Dette går på tilliten til politikerne
En del av totalporteføljen
– Det er derfor ikke naturlig for oss å starte opp arbeid med detaljer rundt en eventuell overføring av banedelen fra fellesprosjektet FRE16 til Bane NOR, legger han til.
– Hvor havner nå dette prosjektet i porteføljen til Bane NOR?
– Dette vil bli avklart når en beslutning er på plass. Om banedelen overføres til Bane NOR vil dette bli plassert i Divisjon Utbygging, som en del av totalporteføljen, svarer Larsen.
– Hva skal til for å få realisert Ringeriksbanen nå?
– Dette har vi ikke vurdert da ingen beslutning er på plass, svarer Larsen.

Slik svarer ministeren om Ringeriksbanen: – Nå tar vi et skritt tilbake
Ikke vurdert endring av traseen
– Hvor høy prioritering har Ringeriksbanen for Bane NOR?
– Om banedelen flyttes til Bane NOR, vil dette bli vurdert i forbindelse med prioritering av vår totale portefølje.
– Hvis prosjektet blir splittet opp i to prosjekter, bane og vei, vil Bane NOR da vurdere justeringer i traseen for å kunne gjennomføre baneprosjektet?
– Da det ikke er en beslutning på plass, er ikke dette vurdert av Bane NOR på dette tidspunkt, hevder Larsen.
– Kan du si noe om hvor dere er i prosessen nå? Har dere startet noe planlegging, eller venter dere på avgjørelsen fra Stortinget?
Larsen gjentar at Bane NOR er avventende fram til avgjørelsen er tatt i Stortinget.
– Det er kun kontakt mellom Nye Veier og Bane NOR på et overordnet plan, spesielt for å ivareta mulige berørte ansatte i saken.
LES OGSÅ: Kraftsalve fra Henaug: – Ministeren villeder Stortinget
Kan dra ut i tid
Larsen uttrykker overfor Hallingdølen at han er glad på vegne av Bane NOR for at samferdselsministeren vil overføre prosjektet til dem, men at han er bekymret for Ringeriksbane-prosjektet.
– Vi er glade for å bli pekt på og at ministeren mener vi er best til å bygge jernbane, sier Larsen, før han konstaterer at en oppsplitting innebærer en rekke utfordringer.
– Det følger ikke med midler til Bane NOR, og da er det ikke lett å overta prosjektet. Det betyr at Ringeriksbanen må prioriteres blant eksisterende jernbaneprosjekt. Da vil det ramle ned på lista og bli utsatt i tid, seier Larsen til avisen.
– Har dere mange jernbaneprosjekter som havner foran i køen? Kan du i så fall nevne hvilke?
– Det er ikke mulig å gi noen tilbakemelding på dette nå, framholder Larsen overfor Ringerikes Blad.
LES OGSÅ: Statsråden villeder Stortinget – nå må han stoppes | Terje Dahlen