Terningkast 6: Halo Trilogy – Tar deg med på en episk reise

Fra Halo Combat Evolved (2001).

Fra Halo Combat Evolved (2001). Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

I det spillåret 2017 nærmer seg slutten, og vil bli avrundet av de store spillseriene «Call of Duty» og «Star Wars Battlefront», er det på tide å ta et dypdykk inn i historien, og se tilbakepå der det hele startet.

DEL

Puls - anmeldelseI 2017 er de dominerende spillplattformene konsoller, med «Xbox» og «Playstation» på topp. Og med spillindustrien som en av verdens største og raskest voksende på mediemarkedet, kan det være rart å se for seg at det enorme løftet ikke begynte for mer enn 16 år siden.

Ser vi på spill fra 70-, 80-, og 90-tallet, var det plattformspill, bilspill og «klikk og pek konseptet», som dominerte. FPS-sjangeren var også voksende, men helt ute av konsollbildet.

Det var før 2001, da Microsoft og Bungie lanserte «Halo», en serie som skulle snu opp ned på spill-landskapet, for alltid.

I dag har serien gitt oss 13 spill, 2 TV-serier og 2 animerte filmer, samt at listen kommer til å fortsette tidlig på nyåret. Men skal man se på hvilken kulturell betydning serien har hatt, må man tilbake til den originale trilogien, som ble sluppet mellom 2001 og 2007.

Historien starter i det du entrer rustningen til seriens protagonist, «Master Chief». Du har akkurat våknet opp om bord på et romskip, og må beskytte mannskapet mot horder av romvesener som prøver å ta seg om bord. I det oppdraget blir erklær mislykket, lander man på en mystisk forlatt romstasjon ved navn «Halo», og helvete er i gang.

«Halo-trilogien» tar deg med på en episk reise gjennom universet, i alt fra mørke bakgater i den afrikanske metropolen «New Mombasa», til episke slag på planeter utenfor Melkeveien.

Ikke bare satt «Halo» standarden for ulike baner og historieteknikk innenfor spill, men også har skapt noen av populærkulturens mest kjente karakterer.

Med et imponerende rollegalleri, verdens første spillmusikk solgt på CD-er, og et hav av stjerner som «Nile Rodgers» og «Nathan Filion» på laget, var spillindustrien forandret for alltid.

Snart avsluttes spillåret 2017, og de to største titlene vi har igjen er «Call of Duty: WW2» og «Star Wars: Battlefront 2».

Samtidig som de store spillselskapene sloss om akkurat din oppmerksomhet fram til desember måned, anbefaler jeg alle og sette seg ned for å ta et dypdykk inn i historien.

I denne omgangen, med å sjekke ut en spektakulær serie, som med dagens teknologi, ingen har klart å gjenskape!

LES OGSÅ: Spillanmeldelse: Underholdende eventyr

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags