«Kontoen din er sperret. Vi kunne ikke behandle den siste betalingen din. Prøv på nytt, eller oppdater betalingsopplysningene dine for å fortsette å se Netflix», heter det i SMS-en, som også gir en lenke, skriver Dagbladet.

Sondre Ronander i Släger er representant Netflix' pressetjeneste i Norge. Til avisa bekrefter han at SMS-en ikke kommer fra streaminggiganten.

– Dessverre er svindel som «phishing» vanlig på internett, og retter seg ofte mot populære merkevarer, som Netflix og andre selskaper som har mange kunder, for å lure brukerne til å gi fra seg personlig informasjon, skriver Ronander til avisen.

LES OGSÅ: Svindlere gir seg ut for å være fra banken

Videre sier han at Netflix tar sikkerheten på alvor og gjør flere aktive tiltak for å stoppe svindelforsøk.

Ifølge Ronander vil svindlerne ikke få tilgang til brukernes bankkonto eller annen sensitiv informasjon.

Les også

Siv Reneè tror hun aldri vil bli frikjent for «trygdebedrageriet»: – I hvert fall ikke moralsk