Det betyr at kundene i gjennomsnitt vil få omtrent 2.200 kroner hver i kundeutbytte, skriver forsikringsselskapet i en pressemelding.

For 13. år på rad deler Gjensidige ut aksjeutbytte til eierne. Mesteparten av dette går til Gjensidigestiftelsen, som sender utbyttet videre til kundene.

Den spesielle ordningen gjør at Gjensidigestiftelsen i disse dager betaler 2,2 milliarder kroner til 800.000 kunder over hele landet. Til studenter, småbarnsfamilier, pensjonister og bedrifter.

– Å videreformidle vårt aksjeutbytte fra Gjensidige til kundene er et av stiftelsens fire formål, og siden 2010 har vi betalt mer enn 25 milliarder kroner til Gjensidige-kundene, sier Ingrid Riddervold Lorange, som er administrerende direktør i Gjensidigestiftelsen.

Ringerike, Hole og Jevnaker

Selskapet opplyser hvor mye som går ut til kundene i våre tre kommuner:

  • I Hole utbetales i overkant av 2,2 millioner kroner. Med 1.023 kunder blir det i gjennomsnitt 2.167 kroner til hver.
  • I Jevnaker er beløpet som utbetales rett under 1,8 millioner kroner. Her er det 856 kunder, så i gjennomsnitt blir det 2.065 kroner til hver.
  • I Ringerike er den nøyaktige summen 8.871.287 kroner. Med 4.045 kunder blir det 2.193 kroner på hver.

Hvorfor kundeutbytte?

Tidlig på 1800-tallet ble det dannet mange små, lokale forsikringsselskaper rundt omkring i Norge, som ble eid av kundene. I nyere tid har nesten alle gått sammen i Gjensidige.

I 2010 ble Gjensidige notert på Oslo Børs, men det gjensidige forholdet mellom kunder, lokalsamfunn og forsikringsselskap ble videreført av den største eieren, som er den kundestyrte Gjensidigestiftelsen.

I tillegg til å dele det ordinære aksjeutbytte fra Gjensidige med selskapets skadeforsikringskunder, deler Gjensidigestiftelsen ut betydelige midler til samfunnsnyttige formål.

Frivillige lag og organisasjoner kan søke om midler, og alle skadeforsikringskunder i Gjensidige kan engasjere seg i stiftelsen, opplyses det i pressemeldingen.