GIKK FORT: Alexander Tanem Iversen, Einar Gasmann og Halvor Winnæss sin båt gikk raskest i lokaloppgjøret. De foreslo å kalle båten "Sjødronningen".

Unge båtbyggere er klare for NM

Helt siden nyttår har elevene på valgfaget Teknologi og forskningslære ved Ringerike videregående tegnet, regnet og konstruert båter. Nå er seks båter sjøsatt i bassenget på Røyse skole.
Publisert 29.02.2008 kl 14:01 Oppdatert 29.02.2008 kl 14:49

Tips en venn på e-post:


SJØSATT: Seks båter ble sjøsatt i bassenget på Røyse skole. To veltet, en fikk motorhavari. Den beste deltar i NM ved NTNU.
MOTORHAVARI: Anders Halsens båt bråstoppet da den tok inn vann i motorrommet.
"JUS": Haakon Brennas båt "JUS" var malt med husmaling og tålte ikke for mye vann.

Det var ikke fritt for at de lokale båtbyggerne var spente.

- Det var ikke godt å sjøsette ute. For de tåler nok lite bølger og det er brukt husmaling innvendig, sier Anders Halsen.

NTNU bestemmer

Etter lokaloppgjøret om den raskeste båten og hvilken gruppe som skriver best rapport, blir det opp til NTNU i Trondheim å velge hvilken båt som får delta i konkurranse om beste design av en skipsmodell den 7 mars 2008.

Nytt valgfag

Med på konkurransen, som arrangeres ved Marinteknisk Senter, blir det to klasser: en for ungdomsskoler som legger inn undervisning i teknologi i naturfaget og en klasse for videregående skoler som gir undervisning i faget "Teknologi og forskningslære".

- Siden Teknologi og forskningslære er nytt valgfag i Hønefoss, er det første gang Ringerike videregående deltar, sier Anders Halsen.

Han og hans gruppe får neppe sin båt med i konkurransen. For det gikk ikke helt bra under jomfruturen på Røyse.

- Det ble motorhavari. Båten tok inn vann i maskinrommet, smiler han. Alle båtene under testen torsdag ble påmontert en sixpack med brusflasker. Bedre gikk det med gruppen til Haakon Brenna, Eirik Jokerud og Roman Florinski som har kalt båten sin "Jus". I fartskonkurransen under lokaloppgjøret på Røyse ble de slått av båten som tilhører Alexander Tanem Iversen, Einar Gasmann og Halvor Winnæss.

Raskest til vanns

Men hvem som deltar i Trondheim var ennå ikke avgjort. Etter fartsmåling fulgte trekkprøve for å måle drivstofforbruk, som er en viktig del av rapporten de unge skipsingeniørene skal sende til NTNU.

- Fartsprøven er bare en del. Den største delen er rapporten, sier kontaktlærer Per Holmén.

Klassetur

Han var heller ikke sikker på hvem av båtene som får delta i Trondheim.

- Uansett blir det klassetur på samtlige elever på valgfaget, som blir heiagjeng, sier elevene.

Haakon Brenna forteller hvorfor de har kalt sin båt "Jus". Oppgaven var å bygge et skip som skal frakte juicekonsentrat i kjølekontainere fra India til Norge via Suezkanalen.

Bygget motor

I konkurransereglene var det bestemte kriterier for design, bygging og utrustning av skipsmodellen som skulle lages i skala 1: 100. Skipet som er utformet med ett skrog, skal tåle å frakte en last på totalt 3,0 kg vann, fordelt på 6 juicebokser. Disse skal plasseres på dekk og simulere containere på det virkelige skipet.

I tillegg utstyres båten med 3,0 kilo ballast, i form av en metallplate på skrogets underside.

Elevene fikk også tilsendt regler om at båten skal drives av elektrisk batteri, motor og propell. De har også regnet på stabilitet etter bestemmelse om metasenterhøyde, tyngdepunktets beliggenhet og resultater fra krengeprøve med full last. I rapporten må de også dokumentere beregning av motstand og effektbehov ved forskjellige hastigheter for det virkelige skipet.

Via dataprogrammet "Free ship" kan de beregne utslipp av CO2 for skipet ved forskjellige hastigheter og ved drift med vanlig dieselolje og naturgass.

På forsiden nå


...

Coop Østafjells er historie

Administrasjon flyttes

Leserinnlegg

...

Om Kirken og demonene